woensdag 29 februari 2012

Trouw en toegewijd!


Geschreven 15-03-10
Hoe trouw en toegewijd ben jij wanneer het gaat om het volgen van Jezus? Wil jij alles opgeven voor Hem? Of ben je nog wat terughoudend en wil je ook nog genieten van de dingen die de wereld je te bieden heeft? Hoe ver ga jij voor Jezus?

Dit zijn zo maar wat vragen die je misschien heel makkelijk kunt beantwoorden en misschien moet je er wat langer over nadenken. Bij  mijn doop heb ik de bijbeltekst Galaten 2: 20 meegekregen: Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, dat is, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. Woorden van Paulus die duidelijk maken dat Jezus het allerbelangrijkste is in zijn leven, hij laat er geen twijfel over bestaan waarvoor hij leeft, hij leeft voor en door Jezus Christus, zijn Heer en Heiland.


Hoe gaan wij om met de genade die wij gekregen hebben in en door Jezus Christus? Kunnen wij hetzelfde zeggen als Paulus? Kunnen wij ook zeggen dat Jezus Christus het allerbelangrijkste is in ons leven en leven we daar dan ook naar? Persoonlijk zeg ik het altijd, en ik meen het ook Jezus Christus is het allerbelangrijkste in mijn leven, alleen moet ik tot mijn spijt toegeven dat ik er niet altijd naar leef. Soms komt mijn eigen ik heel erg naar voren en ja, dan ga ik mijn eigen weg en vaak moet ik dan achteraf weer toegeven dat het niet de goede weg was.

In en door Jezus Christus leef ik, mijn leven heb ik totaal aan hem te danken. Uit liefde gaf Hij Zijn eigen leven voor mij en maakte de weg naar de Vader weer vrij voor mij. Ja met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik maar Christus leeft in mij. Heer neem mijn leven, het behoort U toe!

De Heer verdient het dat wij Hem trouw en toegewijd zijn, Hij heeft zoveel gegeven voor ons, trouw en toegewijd zijn aan Hem is wel het minste wat wij terug kunnen doen, toch?

Groet en zegen,

3 opmerkingen:

  1. Hallo John, je vraagt nu iets waar ik ook wel eens over nagedacht heb. Geef ik de Heer alles? Hoe volg ik Hem? Ik zou een grote leugenaar zijn als ik ja zei. Bij mij is het vallen en opstaan, maar ik weet ook dat de Here Jezus mij niet laat vallen, aan Zijn hand. Hij is trouwer als ik. Hij kent mij door en door, en dat geeft ook rust. En langzaamaan, worden wereldse dingen steeds minder. Maar, dat doet Jezus met ons, en dat John, is één van die grote geheimen. Blijf hem altijd vertrouwen. Want daar heeft de Heer behagen in.
    Want Hij weet als geen ander van onze strijd, maar ook daarin wil onze Here Jezus ons de kracht geven, elke dag opnieuw.

    John, Gods nabijheid en Jezus liefde jou toegewenst, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het helemaal met je eens Esther, vertrouwen in Jezus is iets wat niet beschaamd wordt. Soms is het volgens mij goed om mijn trouw en toegewijd zijn onder de loep te leggen, aan de trouw van Jezus Christus twijfel ik geen moment het is inmiddels voor mij wel duidelijk dat ik niet hoef te twijfelen aan de trouw van Christus.

    Groetjes en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goropius becanus7 maart 2012 om 00:03

    Mmm... Jezus van hier en Jezus van daar. Vergis je niet: ik ben een overtuigd christen sinds vele jaren en Jezus hoort centraal te staan in mijn leven. Maar... Jezus is NIET vernietigend voor de menselijke persoonlijkheid!
    Het lijkt me belangrijk dat ook eens op te merken bij termen als 'Jezus leeft in mij' of 'Jezus volgen'.
    Jezus heeft Paulus bijvoorbeeld niet belet een beter auteur te zijn dan vele van zijn tijdsgenoten en zelfs van zijn geloofsgenoten in zijn tijd! Integendeel! In zijn geloof is Paulus' schrijverschap juist helemaal open gebloeid! Paulus had dat talent waarschijnlijk al voor hij 'Christus' ging volgen: hij schrijft dat hij voordien al een gerespecteerde 'burger' en intellectueel was.
    'Jezus' deed hem de relativiteit van dit alles weliswaar zien maar TEGELIJK werd dat talent ook net door (en voor!) diezelfde Jezus gebruikt tot en met! En hoe!

    Jezus gelooft zozeer in mensen dat Hij zegt dat wij nog veel grotere wonderen zullen doen dan Hij ooit deed. Kun je je dat voorstellen? Ik niet. Ik snap daar niets van als Hij zoiets zegt. En ik maar proberen water in wijn te veranderen! (grapje!) Neen... maar het staat in de Bijbel, hé... de Heer heeft dat kennelijk echt gezegd. Ik vind dat zeer opmerkelijk. Straffe taal!
    Hoe zou een doordeweeks christentje als ik (of u?) ooit grotere dingen gaan doen dan... 'Jezus'!?
    Bedoelde Hij 'ooit in een verre verre toekomst? Of bedoelde Hij al Zijn 'zout der Aarde'.
    Opmerkelijk. Hoogst opmerkelijk;
    Ik hoor Boedha of Mohammed of andere religieuze grootheden zulke dingen niet tegen hun volgelingen zeggen: 'Grotere dingen doen dan Mij'. Dat is echt verbijsterend, toch?

    Ik heb tot hier nog niet die indruk gehad.

    BeantwoordenVerwijderen