maandag 27 februari 2012

Gemeente geen organisatie maar een gezin, Samen één!


Gemeente zijn gaat niet over het maken van beleidsplannen over hoe het moet gaan in een gemeente, het gaat niet over organisatie structuren, het gaat erom dat je als gemeente één bent en samen een groot gezin vormt. Waar is het misgegaan in het gemeente zijn van tegenwoordig zoals wij dat kennen in het westen?

Natuurlijk zijn er nog steeds aspecten in verschillende gemeentes te vinden die te maken hebben met gezin zijn, met het één zijn maar, het organisatorische en beleidsmatige wat veel weg heeft van het bedrijfsmatige is in veel gemeentes ook terug te vinden en ik vraag me af of dat laatste wel de bedoeling is?

God is groot, God is superieur en dat moeten we nooit vergeten, wij als mensen kunnen alleen gemeente zijn zoals de eerste gemeente wanneer we ons niet laten leiden door menselijke beleidsplannen maar, het is alleen te bereiken wanneer we ons laten leiden door de Heilige Geest. Alleen wanneer we dat zullen doen is het weer mogelijk gemeente te zijn zoals  de eerste gemeente, gemeente was met elkaar en goed bekend stond bij alle andere mensen.


Even voor de duidelijkheid, ik wil met bovenstaande woorden niet zeggen dat de Heilige Geest in het geheel niet aanwezig is in de gemeente. Het is alleen dat ik in veel gemeentes beleidsplannen en organisatorische plannen voorbij zie komen, het is al een geruime tijd dat ik hier over aan het nadenken ben en ik kom niet af van het idee dat wij als leden van een gemeente te veel gericht zijn op het maken van goede gemeente opbouw plannen en ik vraag me af of die gemeente opbouw plannen de juiste weg zijn om te bewandelen op weg naar samen gemeente zijn. 

Ik heb twee tekstgedeeltes uit Handelingen toegevoegd.
 

Handelingen 2: 41-47

41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. 42 En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.43 En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen. 44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Handelingen 4: 32- 37

32 En de menigte van hen, die tot het geloof gekomen waren, was één van hart en ziel, en ook niet één zeide, dat iets van hetgeen hij bezat zijn persoonlijk eigendom was, doch zij hadden alles gemeenschappelijk. 33 En met grote kracht gaven de apostelen hun getuigenis van de opstanding des Heren Jezus, en er was grote genade over hen allen. 34 Want er was ook niet één behoeftig onder hen; want allen, die eigenaars waren van stukken grond of van huizen, verkochten die en brachten de opbrengst van de verkoop en legden die aan de voeten der apostelen; 35 en aan een ieder werd uitgedeeld naar behoefte.
36 En Jozef, die van de apostelen de bijnaam Barnabas gekregen had – wat betekent: zoon der vertroosting –, een Leviet, uit Cyprus afkomstig, 37 die eigenaar was van een akker, verkocht die en bracht het geld en legde het aan de voeten der apostelen. 

Groetjes en Gods zegen,

4 opmerkingen:

  1. Hallo John, heel mooi weergegeven. De ware gemeente van Jezus Christus is toch eigenlijk Gods gezin.
    Weet je wat ik zo bijzonder vind van Handelingen 2: 47, God voegde zelf toe. De eerste gemeente was als het ware geliefd bij het volk, door hun hele houding. Ze loofden en straalden als het ware Gods heerlijkheid en liefde af.
    Wat zouden veel gemeentes hier een mooi voorbeeld aan hebben.
    Onze Here Jezus weer aan het hoofd zetten.

    Bijzonder mooi John.
    Gods liefde toegewenst en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Esther,

    Dit onderwerp is iets wat mij ongelofelijk bezig houdt de laatste tijd, in de gemeente waar ik naar toe ga zijn er veranderingen door gevoerd in organisatie structuur en dergelijke en eerlijk gezegd voel ik mij daar nog niet heel erg prettig bij ( ben trouwens niet de enige)

    groetjes en Gods zegen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John,
    Aan de ene kant moeten we ons realiseren dat wij mensen weliswaar kunnen jagen naar het volmaakte en volkomene, maar dat we dat nog niet zijn. Aangezien de gemeente bestaat uit mensen die ondanks hun goede intenties nog zeker wel fouten maken, zal er op elke gemeente wel iets aan te merken zijn, er zal iets te vinden zijn dat béter moet. Daarom vermaant Paulus ook zo veel en zo ernstig in zijn brieven aan de gemeentes van destijds (die waren ook nog niet allemaal zo perfect!). Toch heb je helemaal gelijk dat je een eenheid moet merken binnen de gemeente, als een groot gezin dat voor elkaar zorgt en met elkaar meeleeft in goede en slechte tijden. Zo ervaar ik mijn gemeente wel, gelukkig!

    Aan de andere kant moeten we vaak concluderen dat in heel veel gemeentes dingen zijn die gewoon echt níet volgens Gods Woord zijn. De organisatie, de wijze van samenkomst, wie het woord voert en de wijze waarop er wordt omgegaan met de gaven van de Geest (tongentaal bijv.), of zelfs de verkondiging die niet strookt met de bijbel. Dat laatste is natuurlijk het meest ernstig. Laten we alles toetsen aan Gods Woord en niet bang zijn om - zonder iemand persoonlijk aan te vallen en in alle redelijkheid - vragen te stellen als we de gang van zaken niet begrijpen... Succes met met je vragen en overdenkingen - leg ze in ieder geval ook voor bij God :) (maar dat deed je vast al)

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Annemieke, je hebt helemaal gelijk in elke gemeente zal er misschien wel iets zijn. Je verwijzing naar de brieven van Paulus snap ik helemaal, alleen gaat het in het geval waar ik nu mee te maken heb om gemeente opbouw, dus hoe bouw ik de gemeente dusdanig op dat er meer mensen komen. Op zich een goed streven natuurlijk alleen wanneer je regels schrijft voor zo een plan dan moet in elke regel God of Jezus toch wel degelijk genoemd worden?

    Het is op het moment vooral lastig omdat aan de ene kant de plannen mij niet geheel aanstaan en aan de andere kant gaat de gemeente waarin ik als bekeerling ben op gegroeid zeer aan het hart.

    Groet en Gods zegen,

    BeantwoordenVerwijderen