dinsdag 21 februari 2012

Geloof zonder werken dood


Geloven in God, in de genade verkregen in en door Jezus Christus is 1 ding maar, wat doe je er verder mee? Vertrouw je volledig op God of heb je nog wel eens twijfels? Bij het geloven in God, in de genade verkregen in en door Jezus Christus horen ook werken, werken uit het geloof. Jakobus schreef over de werken van het geloof en laat zien in zijn brief dat de werken van het geloof belangrijk zijn, hij durft zelfs zo ver te gaan dat hij in Jakobus 2 vers 26 zegt dat het geloof zonder werken dood is. In onderstaand  Bijbelgedeelte, Jakobus 2: 14-26 legt Jakobus de nadruk op de werken uit het geloof, in dit gedeelte probeert hij duidelijk te maken dat het belangrijk is dat het geloof ook aan werken/daden te zien is. Na het gedeelte uit Jakobus heb ik ook enkele tekstverwijzingen toegevoegd.

Jakobus 2: 14-26

14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? 15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, 16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? 17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. 19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. 20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof. 25 En is niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet heengaan? 26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

Enkele tekstverwijzingen:

 

Vers 14

Matteüs 7: 26
26 En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.

Jakobus 1:23
23 Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt;

Vers 15

Lukas 3:11
11 Hij antwoordde en zeide: Wie een dubbel stel klederen heeft, dele mede aan wie er geen heeft, en wie spijzen heeft, doe evenzo.

1 Johannes  3:17
17 Wie nu in de wereld een bestaan heeft en zijn broeder gebrek ziet lijden, maar zijn binnenste voor hem toesluit, hoe blijft de liefde Gods in hem?

Vers 19

Marcus 1:24
24 zeggende: Wat hebt Gij met ons te maken, Jezus van Nazaret? Zijt Gij gekomen om ons te verdelgen? Ik weet wel, wie Gij zijt: de heilige Gods.

Vers 21

Genesis 22:10
10 Daarop strekte Abraham zijn hand uit en nam het mes om zijn zoon te slachten.

Vers 23

Genesis 15:6
En hij geloofde in de HERE, en Hij rekende het hem toe als gerechtigheid.

Romeinen 4:3
Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.

Galaten 3:6
Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend.

Vers 25

Jozua 2:1
Jozua, de zoon van Nun, zond van Sittim heimelijk twee verspieders uit met de opdracht: Gaat heen, neemt het land in ogenschouw en Jericho. Zij gingen dan en kwamen in het huis van een hoer, Rachab geheten, waar zij gingen slapen.

Jozua 6:23
23 Toen gingen de jonge mannen, de verspieders, naar binnen en brachten Rachab naar buiten en haar vader, haar moeder, haar broeders en allen die haar toebehoorden – ja, haar gehele geslacht brachten zij naar buiten – en zij wezen haar een verblijf aan buiten de legerplaats van Israël.

Hebreeën 11:31
31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen.

4 opmerkingen:

  1. "Ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken..." vs 18 - die gezindheid heb ik ook!

    Naar ik heb vernomen is de brief van Jakobus door Luther eens als 'werkheiligheid' afgedaan. Onterecht - want daden volgen op het woord: dat heet geloofsgehoorzaamheid. Zonder de daden betekent mijn geloof niets. En zonder geloof betekenen mijn daden niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken..." vs 18 Dit is echter niet altijd even makkelijk merk ik, ik heb wel die intentie maar merk dat ik nog wel eens faal.

    Ik weet niet zoveel van Luther af maar zou hij werkelijk het boek Jakobus afgedaan hebben als werkheiligheid dan heeft hij daarmee toch afbreuk gedaan aan wat de bijbel ons leert?

    Jouw slotwoorden annemieke geven het mooi weer Zonder daden betekent het geloof niets en zonder geloof betekenen daden niets!

    Wat dit bijbelgedeelte laat zien is dat het belangrijk is om gehoorzaam te zijn aan God en wanneer Hij iets van ons vraagt dat we dat dan ook doen. Abraham heeft ook vast zijn vraagtekens gehad toen hij de opdracht kreeg isaak te offeren maar toch ging hij onder weg, hij was ondanks eventuele vraagtekens gehoorzaam aan zijn God, zijn Schepper.

    Groetjes en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 't ff voor je nagezocht: Google op 'luther jakobus werkheiligheid' - en je vindt bovenaan een artikel op Wikipedia. Ach, doet er ook niet zo toe. Luther heeft veel goed werk verricht - hij maakte het mogelijk dat iedereen de bijbel kon lezen, in de eigen taal (en niet het onbegrijpelijke Latijns). Maar tja, niet alles wat de beste man heeft gezegd of geschreven is helemaal ok en juist :) Toets alles en behoud het goede... blijft nog altijd het devies.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahah laten we dat dan maar blijven doen, toetsen en het goede behouden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen