maandag 23 april 2012

Eerste week zit erop!

De eerste week in Roemenie zit er op! Het was een drukke week met aan het eind de groep van de evangelische school de passie, die aan het werk zijn geweest bij de stichting en die het een en ander hebben gedaan met de tieners en de kinderen uit de buurt. Zaterdagmiddag hadden ze een spelmiddag voor de tieners die druk bezocht was en vandaag hadden ze een kindermiddag die nog drukker bezocht werd. Voorafgaande aan de kindermiddag hadden ze pannenkoeken gebakken voor de bewoners van de buurt, volwassenen en kinderen en ja dit werd natuurlijk erg druk bezocht en dankbaar aangenomen door de bewoners. Als dank heeft 1 mevrouw uit de buurt nog een lied gezongen.

Nu is het even tijd om bij te komen en dan begin volgende week komt er weer een groep met tieners deze kant op om het een en ander aan werkzaamheden te doen.

Deze week ben ik er achter gekomen dat je dit werk hier niet zo maar even doet, het vergt ontzettend veel toewijding en inzet en dat is iets wat Marien en Yvonne zeker hebben, met veel overgave zetten zij zich in om er te zijn voor de bewoners van de wijk en hun medewerkers.

Ook heb ik ervaren dat de geestelijke strijd zeer wel aanwezig is en dat het zaak is elke dag weer gefocust te zijn op Christus en niet alleen aan het werk te gaan maar, in en door Jezus aan het werk te gaan. Satan is overal waar er gewerkt word aan het koninkrijk van God actief en dus ook hier en op verschillende vlakken is dat te merken. Ik wil de Heer loven en prijzen en danken dat Hij het werk hier in Floresti Roemenie zegent en dat Hij ook hier wel degelijk aanwezig is!

Groet en Gods zegen, John

29 opmerkingen:

  1. Hallo John,

    Goed dat je merkt dat de satan rond gaat als een brullende leeuw die iemand zoekt om te verscheuren. Veel mensen die zich Christen noemen ervaren dit nooit, hebben geen problemen van die aard maar slapen rustig door.

    Een vraag aan jou hierover: "Satan is overal waar er gewerkt word aan het koninkrijk van God actief "
    Wat is volgens jou het koninkrijk van God? Hoe werk ik aan het koninkrijk van God? Is het dan het beste om naar het buitenland te gaan? En graag met een Bijbelse onderbouwing natuurlijk.
    Dit zullen voor jou vast basis vragen zijn maar ik merk juist rondom dit onderwerp vaak grote verwarring bij mensen en ben benieuwd hoe jij het ziet. Want je spreekt ook over gehoorzaamheid in andere blogs. Dus wat leer jij die mensen daar eigenlijk? Of gaat het meer om gezelligheid, sociale bezigheden, gemeenschapsgevoel gecombineerd met iets van Jezus vertellen en door je vriendelijkheid iets van Zijn liefde te laten merken?

    Mvgr,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan, ik ben hier om te dienen, ik help een organisatie die hier onder Roma zigeuners aan het werk is en dan moet je denken aan hulpverlening, onderwijs en kerkelijk werk.

    Nee je hoeft niet te vertrekken naar het buitenland zeer zeker niet gelukkig mag ik in Nederland ook werken in Gods koninkrijk, ik weet mij een kind van in en door Jezus Christus en dat maakt dat ik een burger ben in Gods koninkrijk (tekst zo niet bij de hand)

    Het is dus niet zo dat we perse naar het buitenland moeten, dit is op mijn pad gekomen en ben in gehoorzaamheid gegaan. Wij als kinderen van God moeten in de voet sporen van Christus treden door net als Hem te gaan in liefde en daar waar er oren zijn die luisteren en horen Zijn liefde tonen in woord en daad. En in mijn geval is het nu naar de roma's toe meer in daad omdat ik de taal niet spreek (op een paar dingetjes na)

    Groetjes en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  3. John bedankt voor de uitleg. Het is zeker duidelijk dat je zowel daden als woorden hebt.

    Het is niet mijn bedoeling om je de grond in te boren o.i.d. Wie op De Rots staat blijft wel overeind staan en zelfs als een rechtvaardige valt helpt God hem weer overeind. Maar nu het volgende.

    Voor mij betekend radicaal zijn o.a. terug naar de Root. De wortels van het Christendom in tegenstelling tot al het andere wat ik religie noem. Dus het onderscheid hierin zie ik tussen wat Jezus en de discipelen ons leerden: de Weg een manier van leven in het hier en nu. En wat er later van gemaakt is: diverse religies, tradities van mensen die het woord van God krachteloos maken en d.m.v. angst voor de hel mensen de hemel beloven voor later als ze maar 'geloven' en doen wat een specifieke stroming hun leert.
    Daarentegen denk ik dat we alleen moeten doen wat de Bijbel ons verteld. We kunnen niet vertrouwen op iets anders.

    Zie jij in de Bijbel dat Jezus en de discipelen met hun daden hetzelfde deden als wat er in de 'moderne zending' gedaan wordt?
    Ik zie dat niet. Ik zie onderwijs over het koninkrijk van God en ook het vertellen van het slechte en goede nieuws dus zondebesef en redding door gehoorzaamheid aan Jezus Christus (een manier van leven). Niet door materiële welvaart te brengen (door daden van behulpzaamheid of door geld/goederen te geven) maar door Gods woord te verspreiden. Uiteraard sluit dit niet uit dat er aan mensen hulp geboden werd maar de werkwijze was niet: geld/goederen/hulp uitdelen en zo de mensen interesseren. Wat wel genoemd moet worden zijn de wonderen natuurlijk. Die waren er welzeker, mensen werden genezen en zelfs brood en vis werden wonderbaarlijk vermenigvuldigd. Toch lag hier niet de nadruk op. Ging Jezus de gevangenis in om daar de mensen te bezoeken en ging Hij de straten op om daar de hongerigen en dorstigen te voeden met stoffelijk brood en water? Gaf Hij letterlijke kleren aan de naakten? Deden de discipelen dit? Paulus?

    Zonder te willen beweren dat men dus helemaal nooit de gevangenen moeten bezoeken en die andere dingen doen... beweer ik wel dat Jezus kwam om de geestelijke gevangenen te bevrijden en de geestelijk hongerigen en dorstigen te voeden met Gods woord en de naakten te kleden met een geestelijk schoon gewaad. Dit alles kan volkomen duidelijk bewezen worden door het bestuderen v.d. Schriften.

    Beoordeel het maar. Als het je aanspreekt: doe er wat mee. Zo niet dan ga ik je niet proberen verder te overtuigen. Dat kan ik ook niet. Maar mij zul je niet tegenkomen bij de zigeuners in een ander land. Mensen die mijn naaste niet zijn en die ik niets kan vertellen uit Gods woord omdat ik hun taal niet spreek. Bovendien, hoe geïnteresseerd zijn ze daar in het volgen van Gods woord? Ik spreek genoeg mensen die 'gelovigen' zijn in mijn eigen land en die absoluut geen gehoorzaamheid hebben aan Gods woord. Het enige wat ze kennen is 'Christelijke vrijheid' en tradities van mensen. Gods wet/wil/woord is een vies woord voor ze als het niet overeenkomt met hetgeen waar ze al in geloven. Terwijl bekering elke dag moet plaatsvinden als het nodig is. Dat is: constateren dat we het fout doen omdat wat we geloven/doen niet overeenkomt met Gods woord. Dat is een doorlopend proces waar ik echter niets van merk bij al die mensen die braaf in de kerk zitten elke zondag.

    Mvgr,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Jan,

    Je hebt gelijk wanneer je zegt dat wie zijn huis bouwt op de rots niet zal wankelen!

    Verder hou ik deze reactie nu ff kort maar, ik moest bij het lezen van jou reactie denken aan twee gedeeltes uit de bijbel en wel Jakobus twee vers 14 -26 en Matteus 25: 31-46.

    Teksten waarin je kunt zien dat werken uit het geloof wel degelijk van belang zijn Jakobus gaat er ver in door te zeggen dat geloof zonder werken dood is. Natuurlijk houdt dit niet in dat we allemaal naar het buitenland hoeven te gaan.

    En wat betreft onze naasten, ja dat blijft altijd de vraag wie onze naasten zijn, ik denk wel dat ook de zigeuners hier mijn naasten zijn maar, niet alleen de zigeuners.

    Groet en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja John...

    Ik krijg niet de indruk dat wat ik zeg in diverse reacties over komt bij jou. Dat kan aan mij liggen. Het kan ook aan jou liggen. Of een combinatie hiervan.

    Maar kort mijn reactie op jouw reactie.

    Jak2: volledig met je eens. Wat ik zeg is echter: het is ook mogelijk om de verkeerde werken te hebben uit een verkeerd geloof dus. Daar heb ik je al een tekst over gegeven.

    Mat.25: ja zo leg jij (en de meerderheid van het Christendom) het uit. Letterlijke gevangenen en letterlijke armen en naakten en blinden.

    "40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan." (Mat. 25)

    "31 Nu kwamen dan Zijn broers en Zijn moeder; en terwijl zij buiten stonden, stuurden zij iemand naar Hem toe om Hem te roepen.
    32 En de menigte zat om Hem heen; en ze zeiden tegen Hem: Zie, Uw moeder en Uw broers daarbuiten zoeken U.
    33 En Hij antwoordde hun en zei: Wie is Mijn moeder, of wie zijn Mijn broers?
    34 En terwijl Hij rondom Zich keek naar hen die om Hem heen zaten, zei Hij: Zie, Mijn moeder en Mijn broeders;
    35 want wie de wil van God doet, die is Mijn broeder en Mijn zuster en Mijn moeder." (Mar3)

    Mijn naasten en mijn broeders zijn degenen die de wil van God doen. Dit wil overigens niet zeggen dat je een zigeuner niet zou mogen helpen. Echter als een zigeuner of andere persoon geen werken van bekering vertoont... de waarzeggerij en andere foute dingen niet wil loslaten... oordeel zelf wat je houding dan moet zijn ten opzichte van zo'n persoon. Tolerantie? Zelfs een Christenbroeder of zuster moet uit de gemeente worden verstoten als er geen bekering plaatsvind.

    En ook staat in de Bijbel dat de discipelen het stof van hun voeten moesten afkloppen als het woord van God niet aanvaard werd. Dan moesten ze verder gaan en niet meer tijd verspillen met mensen die niet wilden of konden horen.

    John, als je geen inhoudelijke discussie wilt aangaan, geen kritiek kunt weerleggen met de Bijbel erbij. Niet begrijpt of wil begrijpen wat ik bedoel... dan laat ik het hierbij.

    Het ga je goed.
    Groet, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jan even kort voor dat ik inga op je bovenstaande reactie, je laatste zinnen gaan helemaal nergens over, ik ga op je in, ik reageer en heb ook wel degelijk inhoudelijk gereageerd dus vraag mij af waar die laatste drie regels vandaan komen.

    Groet en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan, begrijp me goed ik vind het leuk om zo met je in gesprek te zijn en het van verschillende kanten allemaal te bekijken, daarom vind het ik het jammer dat je in je laatste reactie eindigt zoals je eindigde.

    Om even terug te komen op de tekst uit Jakobus, hij praat hier tegen mensen die aangeven dat ze geloven, het enige wat hij hen vertelt is dat er bij geloven ook daden komen kijken. We zien dit ook in de opdracht die Jezus ons meegeeft: Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf en het is in die liefde dat de wet vervult wordt (vergeef mij dat ik zo niet weet waar het precies staat ik geloof romeinen)

    Het evangelie vind hier in ieder geval wel gehoor niet door elke bewoner van de wijk maar zeer zeker door een aantal. Het is daarom dat er hier voor hen inmiddels ook een kerk is gesticht en men op zondag en andere dagen in de week bij elkaar komt.

    Groet en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo John, met plezier gelezen. Wel druk gehad las ik maar wel gezegend. Een geestelijke strijd John betekend alleen dat de Here Jezus bij de mensen gebracht wordt. Een spelmiddag en pannenkoeken eten met de mensen in de buurt, geweldig. Fijn dat er al een aantal mensen behoefte hebben naar het Evangelie, ik las het in één van jou reactie's. Dat is een bewijs dat ook daar in Floresti onze Heer volledig aanwezig is. En dat is toch het belangrijkste. Ook daar in Roemenië hebben mensen recht op de heilbrengende boodschap van redding, door Jezus. Heerlijk toch, tussen pannenkoeken en spelletjes wordt Hij, de Here Jezus ook groot gemaakt door jullie, voor jullie liefde voor de medemens.
    John, eerst Gods Zegen en liefde toegewenst voor jou en en ook voor de broeders en zusters daar in Roemenië, en lieve groeten van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. John, ok dan nog een reactie en ik ben benieuwd wat jouw reactie hierop zal zijn.

    Wat ik meen te constateren is dat jij selectief bent in het lezen (en toepassen) van de Bijbel. Daarom reageer je niet op bepaalde dingen die ik schrijf. Ik zeg niet dat je je daar bewust van bent overigens. Blindheid is een ernstige handicap zeg ik uit ervaring. En nog steeds bid ik dat God me behoed voor misleiding en zelfmisleiding. Zo is het gebruik van maar 1 vertaling erg gevaarlijk. Het teveel waarde hechten aan 1 woord is gevaarlijk. Zo kan een tekst al heel anders overkomen wanneer er i.p.v. 'vervuld' staat: samengevat/vervat. En hoe verhoudt zich dit tot de rest v.d. Bijbel? Is het eensluidend?

    Wat ik probeer te doen is de hele Bijbel eensgezind te laten spreken. En niet in makkelijke maar foutieve one-liners te vervallen. Want men kan wel een onderdeel van de koninklijke wet noemen, dat wil nog niet zeggen dat men die wet ook begrijpt. (Jak. 2:8 / Rom. 13:9-10 / Gal. 5:14 / Lev. 19:18 / Mat. 22: 37-40) Dit heeft tot gevolg dat men God niet liefheeft boven alles en zodoende de naaste ook niet.

    Zo kan ik jou wel zeggen dat het hoofdgebod is: je mag niet te hard rijden. Toch weet je nu nog vrij weinig om dit gebod goed toe te passen. Inzicht komt pas wanneer men behalve de samenvatting ook de achterliggende geboden gaat bestuderen.
    Dan gaan we het hebben over binnen en buiten de bebouwde kom rijden en over autowegen en autosnelwegen en diverse elektronische waarschuwingsborden en 30km zones en de straf op het overtreden van deze geboden. Natuurlijk... het hoofdgebod is nog steeds: niet te hard rijden (letter v.d. wet) om het risico op schade aan je medemens (en jezelf) te voorkomen (de geest v.d. wet). Maar als er geen achterliggende wetten, richtlijnen, uitspraken zijn wordt het een chaos waarin iedereen naar hartenlust zelf kan fantaseren en speculeren. Dan wordt het meer een gevoelskwestie.
    Begrijp je mijn punt? God kan tegen ons zeggen: wandel in de liefde maar wat is liefde en hoe werkt dit in de praktijk? Wat zegt de Bijbel hierover? Wie Mij liefheeft houdt Mijn geboden (Joh. 14) Wat zijn Gods geboden? Is niet de hele schrift gegeven om van te leren? Is Jezus niet dezelfde als 'de God van het eerste/oude verbond/testament'?

    Twee directe vragen aan jou, wellicht confronterend:

    1.) Hoeveel mensen daar in Roemenië zijn na zondebesef gekregen te hebben en zich daarvan bekeerd te hebben ook op de juiste manier gedoopt om vergeving voor hun zonden te ontvangen? Of is het ook mogelijk om op een andere manier onderdeel te worden van het lichaam van Christus?

    2.) En hebben ze nu iemand die hun taal goed spreekt en ze verder kan onderwijzen in Gods woord zodat ze kunnen groeien in het geloofsvertrouwen? Hoe kunnen ze anders Jezus liefhebben als ze niet onderwezen worden wat Gods geboden zijn? Of is het bestuderen van Gods woord secundair, iets wat er wellicht later nog bij kan... groeien o.i.d.?

    Groet, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jan waarschijnlijk ben je het met het begin van mijn reactie niet eens maar wanneer je de reacties her en der terug leest zul je zien dat ik wel degelijk inhoudelijk reageer en zeker niet vanuit een tekst probeer te reageren ik lees ook wel degelijk verschillende vertaling en doorzoek de bijbel wel degelijk in de toekomst zul je dat misschien zien aan de hand van blogs van mijn kant.

    Het antwoordt op je eerste vraag: Een aantal kan ik je niet noemen wel kan ik zeggen dat mensen naar de gemeente komen een gemeente die jong is en nog niet zo lang bestaat, een gemeente in de kinderschoenen. Onderwijs is er zeker de mensen van de stichting spreken de taal en er is ondersteuning van roemenen.

    Groeien is er zeker maar er wordt wel degelijk gewezen op het belang van het lezen van de bijbel en is geen achter geschoven kindje. Wat je bij dit alles mee moet nemen is de wereld waar men uit komt erg duister kan die soms zijn en ja bekering en dopen is wel degelijk aan de orde en men weet het belang hiervan , wil je meer zien is het misschien een idee eens een keer zelf te komen naar een project en te toetsen uit ervaring of het van God is ja of nee, i ben van mening dat het zeker uit en van God is.

    ( bovenstaande is antwoord op beide vragen)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. John, bedankt voor de antwoorden. 'k hoop dat je er nog een paar wilt beantwoorden. En jouw voorstel beantwoord ik zo ook.

    1.) Je zegt: je kan geen aantal noemen... nou verwacht ik geen precieze telling maar ik vraag je: is er dan tenminste wel ėėn persoon die op die manier is gaan geloven en bekeerd en gedoopt is? Wordt er gedoopt voor de vergeving van zonden?

    2.)Je zegt dat je wel degelijk inhoudelijk reageert. Dan heb ik niet goed opgelet in vorige reacties misschien? Wees dan zo goed om mij nog een keer te vertellen wat ik je nu ga vragen. Wanneer ben jij gered geworden? Toen je ging geloven en je bekeerde? Wat voor een rol speelde de doop daarin dan?

    3.) Waar gaat het in de Bijbel over als het gaat om: gevangenen en blinden en hongerigen en dorstigen? Om de letterlijke of om de figuurlijke betekenis van deze woorden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 4.)Als antwoord op jouw voorstel.... dat gaat niet werken, wij verschillen teveel in onze denkbeelden

    Ik geloof dat het heel belangrijk was wat Jezus tegen Petrus zei na Zijn opstanding. Drie keer zei Hij: heb je Mij lief? hoed dan Mijn schapen.
    Een ieder die Gods werk wil doen moet eerst weten om welke schapen het dan gaat. We mogen nooit Bijbelse termen zelf gaan invullen. Niet als het gaat om het woord: naaste. En ook niet als het gaat om de woorden 'Mijn schapen'. Anders loop je de kans om honden en geiten te gaan voeden. Dit is geen politiek/kerk correcte uitspraak maar het is wel volkomen Bijbels verantwoord.

    Dit heeft te maken met de verstrooiing van Israël. Dit heeft te maken met de stammen van Israël die in de ballingschap waren gevoerd waaraan diverse Bijbelboeken/brieven geadresseerd zijn. Die werden niet aan de hele wereld geadresseerd maar alleen aan afstammelingen van Jakob/Israël. Kijk maar of het klopt wat ik zeg, een paar teksten hierover:

    "1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing. " (Jak. 1)

    "1 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, die in de verstrooiing zijn in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië, 2 de uitverkorenen naar de voorkennis van God, de Vader, in heiliging door de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van Jezus Christus: genade en vrede worde u vermenigvuldigd. " (1 Petr. 1)

    "14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend,
    ....
    16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder. " (Joh. 10)

    Deze 2 kudden schapen... kan dat soms iets te maken hebben met de twee koningshuizen van Israël waarvan de meesten toen al onder de diverse heidenvolken verspreid waren?

    Voor wie is Jezus gezonden in de wereld?

    "21 En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving van Tyrus en Sidon. 22 En zie, een Kananese vrouw uit dat gebied kwam en riep: Heb medelijden met mij, Here, Zoon van David, mijn dochter is deerlijk bezeten. 23 Hij echter antwoordde haar geen woord, en zijn discipelen kwamen bij Hem en vroegen Hem, zeggende: Zend haar weg, want zij roept ons na. 24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.

    25 Maar zij kwam en viel voor Hem neer en zeide: Here, help mij! 26 Hij echter antwoordde en zeide: Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden voor te werpen. 27 Maar zij zeide: Zeker, Here, ook de honden eten immers van de kruimels, die van de tafel van hun meesters vallen. 28 Toen antwoordde Jezus en zeide tot haar: O, vrouw, groot is uw geloof, u geschiede gelijk gij wenst! En haar dochter was genezen van dat ogenblik af. "

    De hond in dit verhaal erkend dat er onderscheid is tussen schapen en honden. Dit beloont Jezus. (en ja, een hond was ook toen geen edel dier) (en ja een schaap was ook toen geen slim dier maar een kuddebeest)
    Geheel anders is vaak de moderne religie die beweert dat er geen of weinig onderscheid is tussen welke mensen dan ook. God zou van iedereen evenveel houden en gelijk met diverse rassen mensen omgaan. Toch spreekt de Bijbel anders hierover. God maakte Zijn nieuwe verbond met dezelfde mensen waar Hij ook het oude verbond mee maakte. (Zee Hebr. 8:8,9)

    "5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. 7 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. " (Mat. 10)

    "Juicht de HERE, gij ganse aarde,
    2 dient de HERE met vreugde,
    komt voor zijn aangezicht met gejubel.
    3 Erkent, dat de HERE God is;
    Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe,
    zijn volk, de schapen die Hij weidt." (Psalm 100)

    Mvgr,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie dat ik een foutje hebt gemaakt m.b.t. de tekst in Mat. 15. Daar gaat het niet over schapen en honden maar over kinderen en honden. Qua betekenis maakt dat echter niet zoveel uit. Er is onderscheid tussen kinderen en honden. Het brood is voor Gods kinderen, Zijn schapen. Want Zijn schapen = Zijn volk = Zijn kinderen.

    "1 U bent kinderen van de HEERE, uw God.
    ...
    2 Want u bent een heilig volk voor de HEERE, uw God. De HEERE heeft ú uit alle volken die op de aardbodem zijn, uitgekozen om voor Hem een volk te zijn dat Zijn persoonlijk eigendom is." (Deut. 14)

    Gr, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jan heel kort en krachtig eerste antwoord ja ik heb mij bekeerd en laten dopen!

    Verder vind ik het lastig verder te reageren en ik zaln je ook vertellen waarom. Je hebt een aantaal geselecteerde teksten aangehaald ik mis de teksten waarin staat dat er geen sprake is van jood en griek dat die hetzelfde zijn enz. Verder haal je alleen de aanhef aan van Jakobus eb niet de inhoud van de brief een inhoud die toch wel heel belangrijk is.

    Op dit moment ga ik er niet al te diep op in wie weet op een later punt maar op dit moment komgt het even niet uit om er dieper op in te gaan.

    Groet en Gods zegen, jOHN

    BeantwoordenVerwijderen
  15. John, je beantwoord mijn vraag niet. Ik vraag je ook waarom je je hebt laten dopen. Niet alleen of je het gedaan hebt. De enige reden zou nl. moeten zijn: om je zonden te laten afwassen. Dat klinkt misschien simpel maar helaas wordt er maar al te vaak gedoopt om een andere reden. En helaas wordt er maar al te vaak op een verkeerde manier gedoopt zoals niet helemaal kopje onder of niet bij de naam van Jezus Christus.
    En daaraan vast de vraag: hoe worden die mensen in Roemenië gedoopt? Ze worden toch ook gedoopt?

    Verder snap ik prima dat het lastig is om te reageren op wat ik zoal schreef. Het hoeft ook niet perse. Het was alleen bedoeld als uitleg over waarom ik niet naar andere culturen met een totaal ander slag mensen zou gaan.
    En ik kan niet alles aanhalen wat met dit onderwerp te maken heeft. Daar zijn hele boeken over geschreven.
    En die tekst over jood en griek heeft weer alles te maken met een juist woordbegrip. Het helpt om te leren wat de situatie destijds was. Wie er met grieken bedoeld worden en wat er met Judeeërs (vertaald met Joden) bedoeld werd. Helaas lezen veel Christenen alleen het N.T. en denken ze dan de Bijbel te kunnen begrijpen. God te kunnen begrijpen. Maar zo werkt het bij geen enkel boek. Alleen het laatste stukje lezen en dan denken het hele verhaal te kunnen vatten.

    Groet,
    Jan


    PS: wat Jakobus betreft: dat ging juist om de aanhef he... zie je wel wat ik schrijf eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jan, ben inmiddels weer terug en lees je laatste reactie. Je stelt aan het eind de vraag of ik wel lees wat je schrijft? Die vraag zou ik ook aan jou kunnen stellen maar dat zie jij waarschijnlijk heel anders.

    Wanneer ik jou als broeder in de Heer vertel dat ik mij bekeert heb en mij heb laten dopen dan mag ik toch aannemen dat jij daar de inhoud van kent?

    En het antwoord op de vraag of er in Roemenie gedoopt wordt zoals de Vader van ons vraagt had ik nog niet beantwoord, zoals je had kunnen lezen was ik niet dieper ingegaan op de vraag. Het antwoord is echter jazeker men wordt gedoopt in de naam van Jezus en belijden van zonde hoort daarbij, dat is onderdeel van bekering en ja men gaat koppie onder.

    Laten we verder maar stoppen, want blijkbaar praten we langs elkaar heen en dat komt het gesprek niet ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. John, zoals je wilt.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goropius Becanus7 mei 2012 om 12:45

    En de christenheid zweeg, ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef 2000 jaar lang zoals het was.
    Maar door dat alles heen werkte God door aan Zijn heilsplan voor deze wereld: haast ongemerkt verdween een hoop religie uit de hoofden van vermoeide mensen... ze offerden niet meer, ze besneden zich niet meer, ze aten vrij wat ze wilden, ze konden in hun wetgeving niet langer polygaam huwen waaruit Erasmus zijn christelijke humanisme kon doen ontstaan... en ze leerden gaandeweg met vallen en opstaan elkaar tegen hun zin respecteren in politieke systemen die de grondwettelijke rechten en plichten vrijwaarden en ook oplegden. Een uiterst moeizaam proces.

    De christenen zijn vandaag religieuzer dan hun omgeving... dat was in de begindagen zo anders...
    Vandaag zijn we gaan denken dat in alle ideeën wel een beetje 'God' zit. Dat is gevaarlijk... want God werkt autonoom MET maar ook ONDANKS de mensen.
    Maar dank aan God... Hij zal terugkeren op de wolken en Zijn genade zal heersen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo John, even een schrijven van mij. Vast druk in Floresti? Ik vond nog een mooie Bijbeltekst, heel toepasselijk op het werk in dienst van de Heer.
    Kolossenzen 4 : 3a, "Bid meteen ook voor ons dat God voor ons de deur van het Woord opent, om van het geheimenis van Christus te spreken..."
    Dat is ook een aansporing voor ieder van ons om ook voor jullie te bidden.
    Veel Zegen John, in jou, jullie werk in de Heer, in Floresti en liefdevolle groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ Esther:

    Ook een liefdevolle groet van mij aan jou, Esther.

    Dr. Ernst

    Ps: Ook de kerstman laat zich groeten en Paashaas niet minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dr. Ernst, HAHAHA, uhum, welke kerstman en welke paashaas? Daar doen wij toch niet aan? Maar goed, mocht je ze toch een keer tegenkomen, doe maar groeten terug.
    En vraag dan meteen om genoeg chocolade aan de paashaas.
    En dank je voor jou groeten.
    Hahaha, hartelijke groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Esther,

    Doe jij niet aan de kerstman en de paashaas? Foei!
    Er zijn maar enkele feestdagen per jaar die je niet mag missen, vind ik:

    Klaas, kerst, Nieuwjaar, Karnaval, pasen en het Eurovisie Songfestival.

    Wie daar niet 'aan doet is niet goed geïntegreerd in de samenleving en kan beter eens met een psychiater gaan praten. Er klopt dan iets niet.

    Neenee... tradities moeten gerespecteerd worden.

    Maar ik doe de groeten aan de kerstman en de paashaas. Beloofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En wat de rijksfeestdagen betreft: het kan toch niet dat onze toekomstige vorsten met wc-potten gaan zitten smijten?

    Er zijn geen waarden meer... behalve PH-waarden, dan.
    Zo zijn er ook geen heiligen meer met uitzondering van de Heilige Oorlog, misschien... die zal wel nooit verbannen raken;

    Erg allemaal... heel erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Esther, ben er inmiddels alweer ruim een week weer! Bedankt voor je bemoedigende reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hahaha, John, je bedoeld, je bent weer thuis?
    En ik dacht steeds dat je nog in Roemenië was.
    Ik hoop dat je mooie, gezegende dagen heb gehad.

    Haha, leuk , Gods Zegen John, en liefs mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ John:

    En zelfs de Roemenen kijken nu naar het Eurovisie Song Festival! Je ziet dat het aantal aanhangers van onze feestdagen gestaag toeneemt! Er kan niet genoeg '(uit-)zendingswerk' zijn', John.
    Maar... hoe zit het met Sinterklaas in Roemenië... wordt die al een beetje gevierd? Ik maak me zorgen over de Sint in Roemenië.
    Daar mag ook wel eens wat van verkondigd worden, hé. Sinterklaas heeft zelfs het Verdrag van Münster overleefd in het Amsterdamse geloofsleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goropius Becanus26 mei 2012 om 18:32

    Dag John...
    Wat is het toch rustig geworden op je blog?!
    Ik vraag me af of je dat nou liever hebt of niet?

    Discussie is misschien niet je ding. Met respect: je kan de reactiemogelijkheid ook altijd inperken op zo'n blog, hé.
    Dat is geen schande maar een keuze, natuurlijk.

    Groet en Gods zegen,

    Goropius!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. GB, Je houdt het dus nog wel in de peiling? Leuk! Maarre zojuist weer een logje geplaats, even een periode van rust, is soms ook wel goed ;-)

    Groetjes en Gods zegen,

    BeantwoordenVerwijderen