donderdag 12 april 2012

God is niet te vangen in beperkingen!


Geloven in God, in de genade verkregen in en door Jezus Christus is niet altijd makkelijk. Nou wil ik niet zeggen dat ik twijfel aan het bestaan van God en de genade, nee ik wil hiermee aangeven dat wij als mensen met al onze “wijsheid” het elkaar moeilijk kunnen maken om gewoon onbezorgd te geloven in God en te leven in een levendige relatie met Christus. En is het niet  de medemens die het mij moeilijk maakt om te geloven dan maak ik het mij zelf lastig omdat ik God in Zijn grootheid beperk door mijn eigen beperkingen.

Ik twijfel geen moment aan het bestaan van God en aan Zijn genade, ik twijfel geen moment aan het feit dat ik in en door Jezus Christus een kind van God ben en toch moet ik toegeven dat geloven soms moeilijk is. Het geloven wordt naar mijn mening moeilijk gemaakt omdat we met elkaar allemaal ons eigen manier/uitleg van het geloven in God hebben en dat zorgt voor veel verwarring, niet alleen onder de gelovigen maar, zeer zeker ook onder niet gelovigen die het allemaal maar vreemd vinden al die verschillen binnen het zelfde geloof.


Misschien herken je het bovenstaande  totaal niet maar, ik persoonlijk zie het om me heen gebeuren en merk het ook in mijn eigen geloofsleven.  Persoonlijk zou ik het allerliefst alle muren van verschillende christelijke bewegingen willen wegbreken en dan niet alleen de figuurlijke muren maar, ook die letterlijke muren  die opgebouwd zijn uit allerlei verschillende gedachten en ideeën die er te vinden zijn binnen het christelijke geloof.

Geloven  in God, kind van God zijn gaat in eerste instantie om God en niet om ons mensen. God heeft in al Zijn grootheid en liefde eerst voor ons gekozen in en door Jezus Christus en omdat Hij voor ons heeft gekozen en Zijn liefde getoond heeft in en door Jezus Christus, hebben wij de keus gekregen om in en door Jezus Christus te kiezen voor God. 

Misschien pieker ik te veel en moet ik wat minder na denken over al die verschillen maar, ik vind het persoonlijk zo jammer dat het geloof in God in bepaalde details door velen zo anders wordt geïnterpreteerd. Ik vraag mij wel eens af wat er zou gebeuren wanneer we allemaal alle menselijke instellingen binnen het geloof zouden loslaten en alleen de basis zouden laten staan, namelijk: Jezus Christus die voor ons gestorven is en in en door Hem ontvangen wij genade en mogen en kunnen wij tot God de Vader komen. En niet te vergeten Hij is opgestaan en leeft, een ieder die gelooft mag weten eeuwig leven te hebben in en door Jezus Christus.

Groet en Gods zegen,

2 opmerkingen:

  1. Goropius Becanus17 april 2012 om 14:43

    Hoi John... neen... ik denk niet dat je teveel piekert... ik denk dat je de zichtbare genade van God in Jezus Christus te weinig opmerkt en onderkent... er staan teveel letterlijke en figuurlijke muren om je heen om op te merken hoezeer God in Jezus heeft doorgewerkt in onze samenleving door zoveel religieuze uitingen en instellingen te laten verdwijnen. Dat is het meest ZICHTBARE getuigenis over (de werken van) Jezus (je kunt het ZIEN, je hoeft het niet eens te geloven en niemand kan het zelfs maar ontkennen!)
    Wij offeren niet langer tot behoud DOOR ((het verhaal over) JEZUS, wij eten alles en drinken alles vrij DOOR JEZUS, wij worden niet meer letterlijk besneden DOOR JEZUS, wij huwen niet langer polygaam DOOR JEZUS, wij vinden vergeving tegenover de Wet DOOR JEZUS en ontvangen zo in alles(en al het denkbare!) genade DOOR JEZUS.

    De kerkmuren waarover je spreekt... die ontstonden en ontstaan slechts omdat (en in de mate waarin) hun eigen vrijheden niet kunnen geloven, aanvaarden, bevatten die zij nochtans DOOR JEZUS hebben gekregen.

    Je ziet dat aan de kerkgeschiedenis: de eeuwenlange discussies over de betekenis van het 'toonbrood', bijvoorbeeld... we konden maar niet begrijpen en aanvaarden dat het uit was met offeren... sommige christenen gingen bijvoorbeeld zichzelf opleggen, 'verplichten' om dat toonbrood weetelijk verplicht 'elke dag' te moeten eten als vervanging van het 'moeten offeren voor God'. Nochtans: de Bijbel vraagt dat NERGENS om Het is zo ongelooflijk simpel wat Jezus vraagt: brood en wijn in plaats van dat eeuwige offeren (van alle andere culturen!). Hij stelde het net in om te verhinderen dat we weer zouden gaan offeren. HIJ deed het (afschuwelijke) Offer, zodat wij ervan verlost zouden geraken!!!
    Maar WIJ hebben meerdere kerkmuren om ons heen opgetrokken omdat wij (mensen) het kennelijk te 'makkelijk', te 'eenvoudig' en vooral ook te vrijzinnig (te weinig 'religieus') vonden wat Jezus daar heeft ingesteld.

    Jezus liet er zich voor afranselen maar wij vonden het kennelijk niet genoeg? Neenee.... wij moesten ook nog een beetje lekker religieus kunnen 'offeren'... alsof we tegen God zeggen: Zijn Offer was niet genoeg!
    Ziedaar een deel van de 'kerkmuren' die je beschrijft.

    Zo zijn er ook de andere 'splijtzwammen' in het christendom die voortgekomen zijn uit het menselijke onvermogen om Gods Eigen a-religieuze vrijzinnigheid te verstaan en te aanvaarden: de betekenis van de doop (met Jezus gestorven en opgestaan: nochtans duidelijk!), de 'predestinatie' (voorbestemdheid, die niet wil begrijpen dat God religie had afgeschaft zonder aanzien des persoons!), enzovoort enzovoort...

    Ziedaar al onze zelf opgetrokken (letterlijke en figuurlijke) kerkmuren die niets anders zijn en die nooit iets anders zijn geweest dan het menselijke onvermogen om te aanvaarden dat Jezus alle soorten en vormen van religie in Zichzelf tegen een kruis genageld heeft en zodoende radicaal met de grond gelijk heeft gemaakt.
    Wie zijn het die die kerkmuren hebben opgetrokken in de christelijke geschiedenis? Het zijn mensen met religieuze ambities. Hun ambitie uit zich in 2 richtingen: beelden willen aanbidden (afgeschaft door het OT, Mozes) en/of zélf offertjes willen (laten) brengen.

    Het 'Boek' dat alle religie heeft afgeschaft zegt dat er maar één zonde niet te vergeven valt: de zonde tegen de Heilige Geest.
    De Heilige Geest getuigt altijd van Christus en Christus nagelde alle religie aan een kruis. Wie daarmee nog religie maken wilt... die gaat in tegen de Heilige Geest.

    Opnieuw religie maken met het Verhaal over Jezus dat alle religie net heeft afgeschaft... is dat niet 'kerkmuren optrekken'?
    Opnieuw religie maken met het Verhaal over Jezus dat alle religie net heeft afgeschaft.. is dat niet inderdaad ONVERGEEFLIJK?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goropius Becanus17 april 2012 om 14:45

    (vervolg)

    In Christus horen wij alle religie voorbij te zijn... net als elke goede papa ondanks en boven alle religieuze grenzen voor zijn kind blijft kiezen... net als Onze Goede Hemelse Abba voor zijn kinderen blijft kiezen. Heel veel Blijer kan een Boodschap niet meer worden.

    BeantwoordenVerwijderen