donderdag 15 maart 2012

Volledig vertrouwen op de Heer!


Leven met Jezus is elke dag weer een avontuur of, dat zou het moeten zijn? Wanneer ik de verhalen in de bijbel lees van bijvoorbeeld Paulus dan zie ik dat zijn weg met Jezus een waar avontuur was en ook de discipelen van Jezus leefden een avontuurlijk leven samen met Jezus. Elke dag bracht wel weer wat nieuws, ze kwamen verschillende uitdagingen tegen op hun weg met de Heer. Kijken we naar de gemeente in het nieuwe testament dan zien we niet hele concrete voorbeelden van een avontuurlijk leven zoals bij de discipelen en Paulus maar, ik kan me goed voorstellen dat ook zij het een en ander zijn tegengekomen op hun weg samen met de Heer. Ook het leven van mensen die door bekering toegevoegd werden aan de gemeente ging totaal over de kop, zij waren opeens anders dan de wereld om hen heen en dat werd niet door iedereen geaccepteerd.

Kijk ik naar mijn eigen leven dan ontbreekt dat ‘avontuur’ nog wel eens. Misschien komt dat omdat ik  een verkeerd beeld heb van een ‘avontuur’ met Christus maar, het zou er ook aan kunnen liggen dat ik niet uit mijn veilige ‘bootje’ durf te stappen om daadwerkelijk Jezus te volgen. De vraag voor mij in deze is: Wat is daadwerkelijk Jezus volgen?


Terwijl ik die vraag zo aan mij zelf stel moet ik onmiddellijk denken aan de rijke jongeling die bij Jezus kwam met de vraag wat hij moest doen om het eeuwige leven te verkrijgen. Jezus antwoordde hem in eerste instantie dat hij de geboden moest onderhouden en toen de jongeling aangaf dit al te doen zei Jezus het volgende: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij. Voor de jongeling was dit echter te veel gevraagd, kijkend naar het verhaal zien we dat dit teveel gevraagd was voor hem omdat hij erg veel bezat en onverrichte zaken ging hij dan ook weer weg. (Mat. 19: 16-26)

Jezus volgen houdt in dat ik mij volledig richt op Hem en dat ik Hem volledig vertrouw, dat ik dus niet twijfel of het allemaal wel goed komt maar, dat ik dus mijn ogen op God, op Jezus gericht hou en weet dat Hij er voor mij is en dat Hij voor mij zorgen zal. En weet je? In theorie geloof ik dat ook, het is alleen dat het er voor mijn gevoel in de praktijk niet altijd uitkomt en dat ik toch nog te veel kijk naar bijvoorbeeld de financiƫn en dergelijke.

Ik wil niets liever dan volledig vertrouwen op mijn Heer en Heiland, zeker weten en uitdragen dat Hij het is die voor mij zorgt en naar mij omziet en dit is ook wat ik in woorden getuig alleen vraag ik mij wel eens af of ik het ook in daden uitdraag? 

Nou ben ik niet de rijkste man van Nederland in financieel opzicht maar, ik heb helemaal niets te klagen, heb elke dag te eten en kan leuke dingen doen, kortom ik kom niets te kort. Ik leef met een bepaalde zekerheid dat ik niets te kort kom, ben ik bereid dat op te geven wanneer de Heer dat aan mij vraagt? Ben ik bereid mijn huidige situatie in te ruilen voor een situatie waarin er werelds gezien minder zekerheid is? Met andere woorden: wanneer die wereldse ‘zekerheid’ die ik nu heb wegvalt ben ik dan ook nog in staat volledig te vertrouwen op de Heer of loop ik dan weg net als de rijke jongeling?

Groetjes en Gods zegen, John

2 opmerkingen:

  1. Goropius Becanus16 maart 2012 om 19:49

    John, heb je vrouw en kinderen?
    Ik wil je met je hele gezin wel eens uitnodigen naar de zoo van Antwerpen om jullie lekker eens voor de (Vlaamse) leeuwen te gooien!
    Zegt het je iets?

    Neen... ik denk dat onze tijd zijn eigen methodes kent om christenen te martelen: we stoppen ze in nette kerken waar ze opgevreten worden van de saaiheid omdat ze zich door hun omgeving laten overtuigen dat ze 'religieus' zijn en 'conservatief'.
    Christenen in West-Europa zijn ware martelaren en sterven een afschuwelijke dood in zijden lakens. Je sterft makkelijker voor de leeuwen, denk ik.
    Hoeveel hoeren bezoeken je kerk, John? En hoeveel tollenaars?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GB, ik praat in bovenstaande logje over persoonlijk zaken die ik ervaar en bemerk in mijn wandel met de Heer en snap jou reactie in deze dan ook niet helemaal?

    Toch een kleine reactie, zoals in mijn log al te lezen is kan ik nog veel leren en is het voor mij zaak meer uit te stappen in geloof maar, sta zeker open voor de 'tollenaars' en 'hoeren' van onze samenleving. Handel ik altijd op de juiste manier? Ben bang van niet.

    Ik ga hier niet beweren dat kerken /gemeentes alles goed doen, zeer zeker niet . De theorie die velen kennen moet vaker in de praktijk gebracht worden, ja er kan en misschien moet ik wel moet nog veel verbeterd worden.

    Maar zoals gezegd, deze log ging en gaat over vertrouwen, vertrouwen op de Heer in je dagelijks leven en niet over hoe de gemeente is in west europa.

    Groet en Gods zegen, John

    BeantwoordenVerwijderen