maandag 5 maart 2012

Gemeente zijn is geen theologie!


Geloven  in God is niet gebonden aan een kerkelijk instituut, het christelijk geloof is verdeeld in vele kerkelijke richtingen maar, de basis is in veel van die verschillende richtingen hetzelfde. Wanneer ik het met mensen, christelijk of niet christelijk over het geloof praat, wordt mij heel vaak de vraag gesteld waar ik dan bij hoor. Men is bijna altijd nieuwsgierig naar de kerkelijke richting waar ik toebehoor, meestal antwoord door te zeggen dat ik christen ben maar, vaak komt dan nog de vraag welke richting binnen het christendom ik bezoek.

Wanneer ik de verschillende brieven aan de gemeente lees die we kunnen vinden in het nieuwe testament dan lees ik over de gemeente, de gemeente in verschillende plaatsen. Er wordt gesproken over de gemeente en niet over de baptisten kerk te…….. of de hervormde gemeente te……..nee het is altijd gericht aan de gemeente. In elke plaats is er een gemeente, een gezin van God, leden van het Lichaam van Christus. Kijken we naar het christelijk geloof van tegenwoordig dan zien we niet een gemeente van een bepaalde plaats maar, dan zien we verdeeldheid, vele groepen die in de basis in het zelfde geloven maar, ten diepste toch grote verschillen hebben.

Ik vind het persoonlijk nog al vermoeiend al die verdeeldheid, al die verschillende opvattingen, waarom hebben we het ons zelf  zo moeilijk gemaakt? Persoonlijk wil ik alleen maar toebehoren tot het huisgezin van God, dit is mogelijk in en door Jezus Christus, voor mij doet het er niet toe tot welke zogenaamde gezindte ik behoor, het belangrijkste van alles is dat ik in en door de genade van Jezus Christus toebehoor aan het huisgezin van God.

Ik kan hier allemaal Bijbelteksten neergaan zetten maar, vraag me sterk af of dat enige veranderingen te weeg zal brengen. Het is volgens mij zaak dat we met z’n allen gewoon weer terug gaan naar het allereerste begin, naar Jezus Christus. Hij is de weg de waarheid en het leven en niets anders kan ons bij God de Vader brengen.

Theologie zoals we dat tegenwoordig kennen is onze grote vijand, nou hoor ik sommigen al zeggen: “Hoe kun je dat nou zeggen?”  Nou heel simpel, theologie is iets dat door iedereen weer anders uitgelegd word, het gaat niet om de geleerde kennis die een ieder op zijn of haar manier uitlegt maar, het gaat erom of je, je hart aan de Heer hebt gegeven. Het gaat erom of je in en door Jezus Christus een kind van God bent. Ook bij het volk van God zie je dat verschil, er is en was een groep die vooral gericht is en was op regels en de menselijke interpretatie daarvan en een groep die op God vertrouwde. Die laatste was een groep die niet beweerde alles te weten maar, gewoon zijn of haar vertrouwen op God gesteld had en van daaruit leefde en dat is waar het om gaat. Vertrouw je God, geloof je in God en in het offer van Christus?

Groet en Gods zegen,

6 opmerkingen:

  1. Amen JB.
    Als ik de Bijbel lees, en dan Handelingen met name, dan valt het mij op hoeveel er gedeeld werd met elkaar. Als ik dan kijk naar onze tijdsperiode, dan lijkt de toom vooral te liggen in het gelijk zijn / hebben; jezelf en anderen kunnen plaatsen / een naam kunnen geven; van anderen verwachten dat zij jou wat kunnen geven / aanvullen.
    Ik herken wat jij zegt. Ik krijg dezelfde vraag gesteld als ik over het geloof praat. Mijn antwoord is dan dat ik niet tot een kerkelijk gezindte behoor; van huis uit ook niet geweest. Ik voel me daar ook niet zo veel voor, vanwege eerder genoemde. Ik proef de dogma's nog te veel. Maar ... zou het nu niet zo kunnen zijn dat ik me door mijn reden óók een 'wij hebben dezelfde gelijkheid niet' hanteer?

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jeannette,

      Zou je, je laatste zin/ vraag nog eens kunnen verduidelijken, wat bedoel je precies met "wij hebben dezelfde gelijkheid niet"

      Groetjes Gods zegen, John

      Verwijderen
  2. Goropius Becanus6 maart 2012 om 23:25

    Ah... 1 reactie van Jeannette. Prima. Even iets over mijn pseudoniem: Goropius Becanus was lijfarts van Karel 5, DE keizer bij uitstek van Europa! Hij leefde en werkte in Vlaanderen en was in zijn tijd net zo gerespecteerd als pakweg Erasmus. Hij leefde in de vurige overtuiging (en publiceerde er geschriften over!) dat Adam en Eva ergens in de buurt van Antwerpen moesten zijn geboren. Hij was een oprecht en overtuigd christen en de kans is groot dat wij hem als christenen samen met Erasmus, Luther of Bach in de hemel zullen ontmoeten.

    Mijn pseudoniem zegt iets over eenheid en verdeeldheid in de christenheid doorheen de eeuwen. Ik zou willen pleiten voor meer blijheid om de eenheid die we met scha en schande als door de geschiedenis gerijpte christenen bereikt hebben in onze dagen.
    We moeten Christus zeker centraal zien te houden maar ook durven trots zijn op en om ons vermogen elkaars voorkeuren te hebben leren aanvaarden. Het is DE rijkdom in de hedendaagse christelijke wereld.
    Wel moeten we op de Bijbel focussen en lezen met een open maar ook kritisch hart voor deze literatuur. Waarom en waarvoor is dit 'Boek' ontstaan en nagelaten.
    Christenen tonen steeds beter dat zij hebben 'leren omgaan met verschillen' en zij hebben het geleerd, gelouterd door een God-kritische omgeving. Hedendaagse theologen en christenen zijn net op dit gebied 'vooruit gegaan'. Eén gevaar: 'Christus' (het vuur!) mag niet weggerelativeerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo John,

    Wat ik met mijn laatste zin / vraag bedoel te zeggen, is dat ik mij in feite ook 'schuldig' maak aan het betitelen. Doordat ik zeg: "Ik sluit mij niet aan bij een gemeente / kerk omdat ik het met de gehanteerde / praktiserende theologie niet vinden kan", geef ik de gemeente / kerk ook een naam. Namelijk: 'Wij hebben dezelfde gelijkheid niet'.

    In het huisgezin van God zitten Joden (Messiasbelijdende); de eerste christenen die o.a. Grieks / Romeins waren met hun afgodisch geloof als achtergrond (excuus, ik weet de namen van de oude geloven niet); en dan wij met onze vele stromingen binnen het huidige christendom. Wij allen hebben zo onze achtergrond, waardoor wij kennis en ervaring tot ons hebben genomen. Wij zijn tot Zijn huisgezin gekomen door Genade, die Jezus de Christus is. De gesprekken zijn uiteenlopend (kunnen uiteenlopend zijn) vanwege de verschillende invloeden, maar - zoals ik Goropius Becanus reactie heb begrepen - Christus, ons vuur, staat centraal. En laten we dat vooral houden.

    Met vriendelijke groet en Gods zegen toegewenst,
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goropius Becanus17 maart 2012 om 19:25

    @ Jeannette:

    Je bent in de buurt, Jeannette. Maar John niet minder hoor!
    Ik wilde met mijn naam (Becanus) aantonen dat het christendom (en met name de Bijbelvertalingen!) het humanisme heeft voortgebracht.
    Het grappige is dat die Goropius Becanus in de Lage landen in zijn tijd groot aanzien genoot (als lijfarts maar ook als theoloog!... de disciplines werden vaak ook nog niet zo los van elkaar gezien: je was dichter, schilder, beeldhouwer en wetenschapper enz. ...)

    Maar hij was ervan overtuigd dat het Aards Paradijs in Antwerpen moet hebben gelegen (en ik denk soms dat vele Antwerpenaren het nu nog geloven!).
    Wat ik daar zo mooi aan vindt is dat we het graag hebben over 'humanisme'... maar ook dit was het humanisme... ik bedoel: het liep ook wel eens in een wat vreemde richting. Toch stel ik die man als christen en humanist op prijs: hij had tenminste een visie!
    En zie je: dat is de vrijheid die ik de christenheid gun... fouten te durven maken maar binnen het besef dat Christus en Christus alleen onze verlossing voorzien heeft.

    Ik denk dat God zeer minzaam naar Goropius Becanus heeft gekeken, destijds.
    Mooi.

    En zo kijkt Hij nog naar ons allen!
    Dat wou ik zeggen: dat we een bende gezellige klungelaars onder elkaar moeten zijn waar de éne zich niet uitnemender beschouwt dan de andere!

    Hé Jeannette, je lijkt me een verstandige dame...Zou het je iets zeggen voorganger te worden in je gemeente? Heb je het ooit overwogen?
    Gemeente zijn is immers geen theologie!
    (Daar ben ik niet zo heel zeker van, overigens. Zou het? Alsof theologie noodzakelijk zo fout moet zijn.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goropius Becanus17 maart 2012 om 19:36

    @ Jeannette;

    Moet je zeker eens lezen!

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Goropius_Becanus

    BeantwoordenVerwijderen