dinsdag 20 maart 2012

Echte gelovigen worden niet ziek, of....?


Vandaag stuitte ik op cip.nl op een bericht met de titel: ‘ Echte gelovigen worden nooit ziek’. Dit bericht kwam naar aanleiding van een actie van een ‘sektarische’ groepering die in verschillende kerkdiensten in België geroepen zouden hebben dat het busongeluk in Zwitserland van de Belgische bus  een straf van God is. Kijk voor het hele artikel en videofragment op CIP.NL.

Wanneer ik zo een bericht lees dan wordt ik vaak een beetje gefrustreerd en vraag ik mij af wat de mensen die dit soort uitspraken doen er mee proberen te bereiken?  Willen deze mensen God neerzetten als een keurmeester die wanneer  je niet voldoende ‘geloofspunten’ scoort,  een straf over jou of anderen uitgooit?

Zou ik niet geloven in God en ik zou een bericht als deze te horen krijgen zou mij dat alleen maar meer versterken in mijn ongeloof, ik zou mij alleen nog maar meer afzetten tegen die God die mensen zou straffen met dit soort rampen, omdat een bepaalde groep niet gelovig genoeg zou zijn. 

Kijk ik naar het leven van Christus hier op aarde, beschreven in de vier evangeliën van het nieuwe testament dan zie ik ook een heel ander beeld van God dan het beeld wat deze groep ‘gelovigen’,  naar buiten brengt. Ik zie een God die omziet naar mensen die buiten het geloof op dat moment staan, God geeft om hen waarvan gezegd kan worden dat hun geloof in God er niet of nauwelijks aanwezig is.  

En ook bij de discipelen zien we ongeloof, een worsteling met het geloof. Kijk maar eens naar Petrus, je zou toch kunnen zeggen dat hij tekenen van ongeloof vertoond in zijn wandel met Jezus?  En gooit Jezus hem uit de groep? Of straft God Hem met ziekte en of ongeluk? Nee niets van dit alles en toch zijn er heden ten dage mensen die onze God en Vader over laten komen als een harteloze en liefdeloze God en Vader.

De Here Jezus zei: En Jezus hoorde het en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars. (Marcus 2:17).

 Zou God zo te werk gaan zoals sommige groeperingen beweren, dat Hij dit soort rampen over ons afroept omdat wij te weinig geloof zouden hebben, dan zouden deze woorden van onze Here Jezus Christus geen enkele waarde meer hebben mijns inziens, simpelweg omdat een ieder  nu nog niet gelooft een afkeer zou hebben van een boodschap die dood en verderf zaait wanneer er een bepaalde vorm van ongeloof is.

Ik geloof in God en ik geloof dat Jezus Christus is gekomen om die reden die Hij zelf laat horen in de bijbel, Hij is gekomen om de verlorene te zoeken en te redden. (Lukas 19:10 en ook andere tekstplaatsen: Matteüs 9:13, Marcus 2:17 en Lucas 5:32)

Groet en Gods zegen, John

1 opmerking:

  1. Goropius Becanus22 maart 2012 om 23:28

    Wel, John... ik spreek nu als broeder uit Vlaanderen/België tegen je en ik bedank je voor dit artikel.
    Ergens 4 eeuwen of wat geleden werden wij mikpunt van religieuze twisten in Europa Ik wil daar niet meer dan nodig over leuteren maar het is een onmiskenbaar feit dat de inhoud van de Bijbel bij weinigen in de Zuidelijke streken goed bekend is. `

    Ik merk zelf een verschil tussen een atheïst uit een protestantse achtergrond en één uit een katholieke achtergrond!

    Het Evangelie begint aan te slaan in Vlaanderen en de Bijbel wekt in alle lagen van de Vlaamse en Waalse bevolking opvallend veel interesse.
    De Katholieke kerk (met best goede mensen, hoor!) heeft alle krediet zowat verloren maar onze evangelische stromingen... tjongejonge... ze vertonen toch vele onvolwassen trekjes.

    Daardoor staan ze ook bloot en zijn ze soms vatbaar voor dit soort van grillen en gevaren.
    Ik zie wel Nederlanders en ervaren Vlaamse protestantse en evangelische mensen hun best doen maar er zijn teveel geestelijke baby's in Vlaanderen om die mensen dat te kunnen laten trekken. `

    Daar mag vanuit het ongetwijfeld rijpere en meer ervaren (met met interpretaties en visies) en vooral meer bezadigder Noorderlingen
    wel eens een oogje in het zeil gehouden worden.
    Maar van onderuit, hé... niet komen overroepen want dat verdragen de mensen hier niet.

    Toch denk ik dat meer 'tweede maningen' en meer samenwerking hier wel wenselijk is om dit soort pseudo-Bijbelse excessen kort en goed de mantel uit te vegen.

    Ik probeer daarbij steeds één opmerking te maken: 'gebedsgenezingen' kun je in de Bijbel wel eens aantreffen... maar 'gebedsgenezers'... zoek maar... dat vind je niet in de Bijbel.
    Het is geen ambt... men zegge het voort: zeker hier in België!

    Dank voor dit artikel!

    BeantwoordenVerwijderen