woensdag 19 december 2012

Weg met dat slavenjuk


Jezus Christus maakt vrij, in en door Hem kan en mag ik tot de Vader gaan en in en door Hem mag ik een kind van God zijn, een erfgenaam van God. (Galaten 4:7) Dit alles kan alleen maar in en door Jezus Christus, mijn redding, mijn kind van God zijn ligt in Jezus Christus. Ik kan nog zo goed mijn best doen, grote offers brengen of super goede daden doen, wanneer ik Christus niet ken als mijn zaligmaker en verlosser dan is het niet mogelijk tot God de Vader te komen.

Waarom heb ik dan toch nog zo vaak het idee en het gevoel dat ik tekort schiet? Nog regelmatig bekruipt mij het gevoel dat ik tekort schiet, dat ik niet voldoe aan bepaalde eigenschappen of eisen om een goed kind van God te zijn.  Diep van binnen weet ik wel dat ik niet aan bepaalde eisen hoef te voldoen en dat mijn verlossing, mijn vrijheid pure genade van God is, verkregen in en door Christus Jezus.

Wat mij opvalt in de christelijke wereld en wat ik ook al een beetje beschreven heb in mijn vorige blog, is dat wanneer je tot geloof gekomen bent of er al midden in staat, men begint te praten over bevrijding ontvangen en ware vrijheid  in Christus vinden. Het gekke is dan dat je vaak aardig wat moet doen om die bevrijding, die vrijheid in Christus te vinden, terwijl we in de bijbel toch iets heel anders lezen: Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Laat ik, laten wij ons een slavenjuk opleggen door al die mensen die na onze bekering nog zeggen dat we bevrijding nodig hebben? Is het niet zo dat jij en ik al vrijgemaakt zijn door Jezus Christus? Is het dan niet zo dat wij door te blijven hameren op onze fouten, onze zonden dat we op die manier vast blijven zitten aan die fouten, zonden?

Terwijl ik zo deze blog aan het typen ben en er in gedachten flink mee bezig ben moet ik denken aan een tekst uit Romeinen6 : Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Ik mag weten dat ik begraven ben met Hem door de doop in de dood, en net als Jezus door de Majesteit van de Vader opgewekt is uit de dood, zo mag ook ik leven als een nieuw geboren, opgestaan mens.

Ben jij opnieuw geboren? Weet dat je vrijgemaakt bent door Christus, er zijn geen offers of betalingen op wat voor manier ook nodig, het enige wat je nodig hebt is Christus! Leef je leven met Hem en wandel in nieuwheid des levens met Hem!

3 opmerkingen: