dinsdag 11 december 2012

Geen cursus maar, Christus bevrijd!


Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij! Johannes 14: 6

Wanneer ik bij God wil komen, vrij wil zijn en genade wil ontvangen moet ik dan een cursus volgen?

Tegenwoordig kun je ontzettend veel cursussen en dergelijke volgen om bevrijding, genezing en wat al nog niet meer te ontvangen. Mijn haren gaan altijd een beetje overeind staan bij dit soort dingen, want ik vraag mij elke keer weer af waar dat voor nodig is? Is het niet zo dat ik vrijgekocht ben door Jezus Christus? Heb ik niet al bevrijding ontvangen op de dag dat ik mij bekeerde en mijn leven in de handen van de Heer legde?

Kan ik alleen maar bevrijding ontvangen door een aantal stappen binnen een cursus te volgen? Of is bevrijding te vinden door slechts 1 stap? Persoonlijk denk ik dat we geen cursussen of bevrijdingsweekenden nodig zijn, bevrijding is te vinden in 1 iemand en dat is Jezus Christus. Christus heeft ons vrijgekocht, Hij heeft de prijs betaald zoals ik ook al beschreven had in mijn vorige blog: Bloed, zweet en tranen!


In Jezus Christus zijn wij vrij, Hij heeft ons vrijgekocht met Zijn bloed daar mogen wij te allen tijde aan vasthouden, toch  hoor ik als christen nog heel vaak dat ik bevrijding nodig ben, zonder dat een spreker mijn situatie of die van de andere toehoorders kent, weet hij toch te vertellen dat ik bevrijding nodig ben en ik vind dat vreemd wanneer ik dat bekijk in het licht van de bijbel waarin staat dat ik vrijgekocht ben.

Persoonlijk ben ik van mening dat de boodschap niet moet zijn: “volg een deze cursus en aan het eind zul je bevrijding hebben ontvangen” Nee de boodschap moet heel simpel zijn: “ Keer om naar Jezus en in en door Hem zul je bevrijding ontvangen”  En wanneer je al omgekeerd bent naar Jezus en Hem hebt aangenomen in je leven, ga dan staan in het feit dat Hij het is die je vrij maakt,  Christus heeft ons vrijgekocht met Zijn bloed.

Wanneer men over bevrijding heeft en aangeeft dat je misschien nog wel bevrijding nodig hebt verwijst men regelmatig naar wat Jezus deed toen Hij op aarde wandelde. Die vergelijking gaat volgens mij echter niet op. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk naar de bevrijding van de bezeten man, dan zie ik in eerste instantie een bezeten voor het nieuwe verbond, Jezus had op dat moment nog niet Zijn leven gegeven voor ons, Zijn bloed had nog niet gevloeid. En ten tweede zie ik een man die niet direct geloofde in Christus, ja het legioen dat in hem zat kende de Heer maar, dat zegt niets over het geloof van de man zelf.

Conclusie: Wij mensen kunnen maar op 1 manier bevrijding ontvangen en dat is in en door Jezus Christus, God heeft ons in al Zijn liefde, rechtvaardigheid en genade Christus gegeven als enige weg naar God de Vader en als enige weg naar vrijheid, want Christus heeft ons vrijgekocht van de zonde met Zijn bloed. Het is Zijn bloed dat mij witter maakt dan sneeuw en geen ritueel of proces kan daar verandering in brengen, Christus is de enige weg en Gods genade is mij genoeg, Gods genade is ons genoeg! 

Bijbelteksten:

2 opmerkingen:

  1. Helemaal waar, John. Goed blog! Ben ook altijd verbaasd en soms met stomheid geslagen als ik lees over workshops e.d. Vreemd hoor. Het trieste is meen ik, dat het bijna altijd over bevrijding en (fysieke)genezing gaat, zoals je schrijft. Maar voor Genezing is maar 1 stap nodig; en dat is de 1e achter Jezus aan... Alleen de Zoon maakt werkelijk Vrij.
    Zie ook: ( http://www.holdme-jesus.com/2012/02/plannen-en-stappen.html )
    groet, hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor deze mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen