maandag 21 januari 2013

"Ben er klaar mee"


Mocht je deze blog vaker lezen dan weet je dat ik geloof in Chirstus Jezus de Zoon van God en dat Hij gekomen is en gestorven is voor de zonden die onder andere ik heb begaan. Hij is gestorven  en heeft op die manier de prijs betaald  die jij en ik hadden verdiend. De Heer is in de heerlijkheid van God opgestaan uit de dood en hij leeft, nadat Hij de prijs betaald had door te sterven aan het hout heeft Hij door op te staan uit de dood de dood overwonnen en satan verslaan.
Das in het kort wat ik geloof en nog velen met mij, en voor de duidelijkheid het is niet exclusief voor  christenen maar het is voor een ieder die het geloven wil; Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. (Joh. 3: 16)

En geloof het of niet toch ben ik er soms helemaal klaar mee, klaar met het christelijke ‘gedoe’ en zou ik het allemaal zo aan de kant willen zetten. Dat aan de kant zetten is echter niet mogelijk, want het is voor mij geen optie om Christus Jezus te ontkennen, Hij is mijn Heer en Heiland, mijn Zaligmaker en Verlosser, zonder Hem geen hoop, geen toekomst meer! Dus het geloof aan de kant zetten das geen optie, het geloof in God en in Zijn Zoon Christus Jezus is voor mij een zeker weten, dus geen twijfelachtig sprookje.



 Heb ik op alle vragen antwoorden? Weet ik alles? Op beide vragen kan ik antwoorden met een volmondig nee! Nee ik weet niet alles en nee ik heb niet alle antwoorden en toch is God en het offer van Zijn Zoon Christus Jezus voor mij een zekerheid en heb ik geen enkele twijfel over het bestaan van God!
En ondanks die zekerheid, ben ik er  toch wel eens helemaal klaar mee en dat komt door de grote verdeeldheid die er is binnen de christelijke wereld, de een zegt zus en de ander zegt zo.  

Sommige punten van verschil liggen er heel dik op zoals bijvoorbeeld doop op geloof en het besprenkelen van kinderen, een punt wat al vaak een onderwerp van discussie is geweest tussen christenen. Zo zijn er nog meer inhoudelijke en theologische  punten waar we als christenen onderling over kibbelen.
Zelf ben ik misschien best wel wat te kritisch en bekijk het een en ander dan ook met een scherp oog, sommigen vinden dat een goede eigenschap en sommigen vinden het een wat minder goede eigenschap waar het gaat om het geloof. 

Die kritische kijk kan voor frustratie zorgen en daardoor  zou het mogelijk kunnen zijn dat ik het zicht op God verlies. Het is alleen dat ik er niet goed tegen kan dat we als christenen zoveel onenigheid onder elkaar hebben en dat er zoveel verschillende theorieën en leren zijn die allemaal ogenschijnlijk hetzelfde voorstaan, de vraag rijst bij mij dan echter steeds weer…… staan die verschillende theorieën en leren allemaal wel voor hetzelfde?

Wanneer er twijfels zijn over een bepaalde leer wat moet je dan doen? Dat is een vraag die bij mij vaak naar voren komt en waar ik steeds minder een antwoord op heb. Ik heb keuzes gemaakt op basis van zaken waar ik het niet mee eens was, vervolgens kom ik op een andere plek dezelfde zaken weer tegen en vind ik het lastig er mee om te gaan. Lastig punt in deze is dat je te maken hebt met broeders en zusters die het anders zien en soms aangeven dat ik het misschien allemaal een beetje ‘luchtiger’ moet bekijken of dat ik vooral moet vasthouden aan hetgeen waar ik in geloof en verder iets minder kritisch moet zijn.

Heel eerlijk? Ik vind het lastig omdat kritische te laten gaan, als ik wat zie dat discutabel is waar het gaat om het geloof in Christus, dan  word ik alert en ga ik op onderzoek uit. Misschien moet ik wel minder op onderzoek uitgaan, me minder bezighouden met de verschillen en kleine onwaarheden, het is alleen zo dat ik er niet zo goed tegen kan en dat is de reden dat ik op onderzoek uit ga en dat ik verschillen in theologie en leren aan de kaart stel.

Nu ga ik niet verder in op verschillen en vraagtekens die ik heb bij sommige leren, ik wil graag eindigen met het volgende vers uit Johannes waarin Jezus aangeeft dat Hij de enige weg, enige waarheid en het leven is en dat er niemand tot de vader komt dan door Hem!

Johannes 14: 6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

9 opmerkingen:

  1. Dank je wel John, voor dit geschreven stuk. Zo herkenbaar. En het doet soms zeer. Je begrijpt soms gewoon niet dat er zoveel verdeeldheid is.
    Eén geloof, één Heer, en toch....

    Heb je nog het artikeltje ontvangen over die Argentijnse broeder? Eén had ik al een keer gestuurd, en dat andere hoofdstuk zou ik nog overtypen, en naar jou sturen. Ik had het verstuurd, een poosje daarop kreeg ik, allemaal engels, dat de mail niet aangekomen is. Misschien heb je een nieuwe mail, of ik heb iets verkeerds gedaan, dat kan ook.

    Deze broeder weet het zo geweldig te benadrukken.
    Het gaat om de Here Jezus, Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alles moet om Hem draaien in ons leven. En niet wat we zoveel tegenkomen, allerlei mensenregels, dogma's, dat de omgang met mede gelovigen soms een grote barriére is. John, we kunnen er voor in gebed, maar moeilijk is het wel.

    Gods zegen toegewenst, en liefdevoole groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zoek ff die mail op en stuur je even een mail dan heb je mijn nieuwe mail

    BeantwoordenVerwijderen
  3. was jou achternaam de vries??? zoja dan heb ik waarschijnlijk je mail hier wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja John, Esther de Vries
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. John ook ik vind het lastig worden, dat weet je maar ik geloof zeer zeker dat wij moeten blijven onderzoeken. dat zegt God zoals jij ook weet in zijn woord.

    Frieda Bijl vd Weide

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel John.

    Ik las ik een heel klein boekje genaamd 'Ziende op Jezus' een heel mooi stukje. Het gaat zo:

    Ziende op Jezus en niet op onze stelsels, hoe evangelisch ze ook mogen wezen. Het geloof dat ons redt, heiligt en vertroost, is niet een verstandelijk instemmen met de leer van Gods Woord, maar de persoonlijke verbinding met de Verlosser. Het is niet voldoende te weten wie Jezus is, we moeten HEM bezitten. Eigenlijk kan niemand echt de Heere Jezus kennen voordat hij HEM bezit. "Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. (1 Johannes 5 : 12)

    En ik persoonlijk denkt inderdaad dat, dat ook het grote probleem is, wat veel verdeeldheid brengt. Zolang de Here Jezus niet aan het stuur staat van de gemeente/kerk, komt er verdeeldheid. Het zijn juist de mensen die een persoonlijke relatie met HEM hebben, die het probleem 'verdeeldheid' steeds meer gaan zien.

    Laten wij altijd op Hem vertrouwen, en dicht bij Hem blijven, Hij alleen is waar ons geloof/leven op gebouwd is. De wereld raast als een bezetene tekeer, laten wij ons vastklampen aan onze Rots, en HIJ houd ons vast. De Here Jezus brengt de mensen die HEM liefhebben wel samen. Want Hij weet, dat wij, en velen met ons, elkaar nodig hebben in ons leven/geloof, totdat HIJ komt.
    En met Hem, Jezus onze Heer, kunnen we de mensen bereiken die onder het juk van de één of andere gemeente/kerk zitten.

    Liefdevolle groet, van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Esther voor deze waardevolle aanvulling/bijdrage op de blog

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap helaas heel erg goed hoe je je soms kan voelen binnen het Christendom ;) maar gelukkig hebben wij onze Zaligmaker en Hogepriester namelijk Christus :)

    Hou je daar aan vast ;)

    Gods Zegen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel sasha!! De verlossing van God in en door Zijn Zoon Jezus Christus is en blijft ook mijn houvast!

    BeantwoordenVerwijderen