donderdag 15 november 2012

Lid van De Gemeente!


Wanneer ben je lid van de gemeente? Kijk je naar de bijbel in Handelingen dan zie je dat bekeren en je laten dopen heel belangrijk is, bekeerde je, je en liet je, je dopen dan werd je toegevoegd aan de gemeente. Tegenwoordig zie je dit veel minder, tegenwoordig moet je naast het bekeren en dopen nog  voldoen aan andere zaken. Zo moet je in verschillende gemeentes in stemmen met de daar geldende regels (statuten en huishoudelijk reglement)  Ook kan je bij sommige gemeentes je niet laten dopen omdat je in een andere gemeenschap samenkomt met broeders en zusters. Zo zijn er per gemeente allemaal zaken waar je soms aan moet voldoen voordat je lid kan en mag worden. (dit alles verschilt per gemeente, zo kun je bij andere gemeentes weer alleen lid worden als je belijdenis hebt gedaan en bij weer een andere gemeente moet je instemmen met weer geheel andere zaken)

Wat mij zelf erg opvalt aan het bovenstaande is dat ik het heb over verschillende gemeentes en dat is op zichzelf wanneer je de bijbel leest (handelingen) al heel erg raar. De bijbel praat over “de gemeente” en niet over “de gemeentes” ja er waren meerdere plekken waar de gemeente samenkwam omdat er in steeds meer plaatsen mensen werden toegevoegd aan de gemeente maar, je ziet volgens mij niet een gemeente structuur in de bijbel waar “de gemeente” opgedeeld is in meerdere gemeentes of denominaties zoals we dat tegenwoordig wel hebben.


Ik heb er in mijn vorige blog ook al over geschreven, over de verschillende hokjes en vakjes waar de gemeente in is verdeelt en ik vraag mij af of het weer mogelijk is om gemeente te zijn zoals de eerste gemeente was waarvan we lezen in Handelingen. Wanneer ik dit uitspreek in het openbaar krijg ik vaak te horen dat het niet mogelijk is en dat zolang we hier zijn alles niet perfect zal zijn, maar diep van binnen ben ik het niet eens met die stelling. Natuurlijk leven wij in een gebroken wereld en is de perfectie ver te zoeken dat weet en zie ik ook wel maar, dat wil toch niet zeggen dat we wel weer gewoon 1 gemeente kunnen zijn met dezelfde gang van zaken als te zien is in Handelingen?

Zelf ben ik sinds kort niet meer lid van een gemeente, natuurlijk ben ik nog wel onderdeel van de gemeente maar, de gemeente waar ik mooi gezegd mijn kerkelijk huis had daar ben ik niet langer lid van. Ik ben daar vrijwillig uit gegaan om verschillende redenen. Een van de redenen die ik misschien nog niet echt heb uitgesproken is dat ik vind dat de gang van zaken niet altijd bijbels is. En dan wil ik niet zeggen dat ze daar totaal onbijbelse dingen verkondigen, integendeel zelfs, het is echter de inrichting en organisatie structuur die mij tegen de borst stuit en waar ik van zeg dat die zoals ik er tegen aan kijk niet bijbels is.

Dit gezegd hebbende besef ik mij dat het best lastig is als dit gevoel en idee mij in de weg blijft staan om een nieuw kerkelijk thuis te vinden, een plek te vinden waar je gewoon gemeente kan zijn. Het zou toch zo mooi zijn dat we met elkaar niet meer spreken van gereformeerd, hervormd, baptist en wat nog niet meer, maar dat we gewoon allemaal gezamenlijk bij elkaar komen om onze God en Vader te aanbidden? Dat we gewoon weer teruggaan naar bekeren en dopen om vervolgens toegevoegd te worden aan de gemeente.

Ja misschien bekijk ik het allemaal op manier die niet haalbaar is en zit ik mijzelf daarmee in de weg om een goed geestelijk thuis te vinden dat weet ik niet, ik weet wel dat  ik niets liever wil dan met al mijn broeders en zusters in de Heer samen te komen  om mijn God en Vader, mijn Verlosser en Zaligmaker te aanbidden. Want de verlossing en de genade die we allemaal hebben ontvangen in en door Jezus Christus  is wat ons samenbind en wat ons samen tot broeder en zusters, tot gezin van God maakt!

29 opmerkingen:

  1. 't probleem is volgens mij dat de "bekering" gedefinieerd moet worden en dat verschilt blijkbaar per gemeente. De definities vind je terug in de statuten enz. Terug naar "bekering en doop" oke voor mij, maar wat versta je precies onder "bekering"? En hoe geef je dat vorm?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Bastiaan,

    Ten eerste hoezo moet bekering gedefineerd worden? Hoe zie jij bekering? Verder valt het mij op dat ook jij praat over verschillende gemeentes en dat het per gemeente verschilt. Daar ligt volgens mij al het eerste probleem, het zou namelijk niet moeten verschillen. We behoren 1 gemeente te zijn, weliswaar in verschillende plaatsen maar, 1 gemeente en daar zou geen verschil moeten zijn overd e definitie van bekeren en doop en dat verschil is er helaas wel.

    Bekeren is voor mij Jezus aanvaarden en Hem als verlosser en zaligmaker accepteren en daarna volgt de doop. zoals ook te lezen is in bv handelingen: bekeert u en laat u dopen! En dezen werden toegevoegd aan de gemeente, en niet aan een gemeente maar aan de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het grappige is dat je zelf al een definitie geeft van bekering: "Jezus aanvaarden en Hem als Verlosser en Zaligmaker accepteren". En dan? Dopen! En dan de praktijk, die willen we ook graag definieren, wat mag wel en wat niet. Dit deed Paulus ook al!

      Verwijderen
  3. Klopt ik geef een definitie dat klopt maar, heb jij de zelfde definitie? Want daar scheelt het aan natuurlijk niet iedereen heeft dezelfde definitie tegenwoordig getuige de verscheidenheid binnen verschillende gemeentes.

    En bij de vervolg stap ligt het probleem denk ik bij die verscheidendheid van kerken/gemeentes, iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid naar voren gebracht en daar ligt een groot deel van het probleem denk ik.

    Je verwijst naar Paulus eeb terchte verwijzing alleen het probleem van tegenwoordig is dat er zo lijkt het meerdere Paulussen zijn en dan wel Paulussen met ook weer verschillende gedachtes en ideeen, en daar gaat het wederom fout naar mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik heb dezelfde definitie! En ja we zijn mensen met eigen interpretaties en ideeen.... natuurlijk gaat het daar fout. Dus aan ons de taak om er het beste van te maken en zo dicht mogelijk bij God's Woord te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. misschien ben ik wel te dromerig in deze bastiaan, maar ik zou dus graag zien dat die eigen interpretaties verdwijnen en dat we met alkaar meer tot elkaar komen en dan niet het tot elkaar komen waar de verschillen in leer geaccepteerd worden maar tot elkaar komen door daadwerkelijk 1 te zijn ook in de leer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ok. Ik heb het gelezen en moet even bijkomen en mn ogen weer terug laten zakken in die stand die ze vóór het artikel hadden... Met je Johnny Cash blog ;)

    Hoe dan ook. Op twitter ging het van:

    John Bijl @LongJohnBijl
    5d
    Bekeert u en laat u dopen.......Wanneer ben je nou lid van de gemeente?

    Harold @HaroldProst
    5d
    @LongJohnBijl Ik zeg: bekering en doop is 1 gebeuren. Staat los van plaatselijk lidmaatschap. Is 1 van de 2 meest heldere opdrachten :)

    John Bijl @LongJohnBijl
    5d
    @HaroldProst blog gelezen?

    Harold @HaroldProst
    5d
    @LongJohnBijl Yep. Ben het met je eens, maar aan de andere kant zie je ook best organisatiestructuren in het Nieuwe Testament beschreven

    John: @HaroldProst Hey Harold, je hebt gelijk in de bijbel zie je ook wel iets van organisatiestructuur maar niet te vergelijken met structuur nu

    Harold @HaroldProst
    9h
    @LongJohnBijl Klopt. Tijden veranderen ook. Toen had je niet het tweeverdienmodel. Toen werkte men 6 dagen. Toen was gastvrijheid anders

    Bastiaan Schouten @SchoutenB
    8h
    @HaroldProst @LongJohnBijl toen was er nog veeel kinderarbeid.... en trouwens wel een tweeverdienmodel!

    Harold @HaroldProst
    8h
    @SchoutenB Is dat historisch helemaal helder te krijgen of baseer je je dan uitsluitend op de in de Bijbel met name genoemden zoals Lydia?

    John Bijl @LongJohnBijl
    8h
    @HaroldProst In gemeentes van tegenwoordig zie je wereldse regels en structuur, statuten bv is een wereldse maatregel (daar ging blog over)

    Harold @HaroldProst
    8h
    @SchoutenB @LongJohnBijl En de rest? Je kunt toch wel spreken over een heel andere tijd? Zoals het christelijk geloof en de bekendheid ervan

    Bastiaan Schouten @SchoutenB
    8h
    @HaroldProst @LongJohnBijl Zeker we leven in een heel andere tijd, maar sommige dingen lijken te veranderen, terwijl dat eigenlijk niet is.

    Harold @HaroldProst
    8h
    @LongJohnBijl Ik zou ze graag los willen koppelen van bekering en doop. Maar Paulus gaf ook aardig wat do's en don'ts door aan de gemeenten

    John Bijl @LongJohnBijl
    8h
    @HaroldProst Klopt maar das heel wat anders dan de do's en dont's van tegenwoordig in gemeentes. misschien goed om es onder blog te reageren

    Harold @HaroldProst
    8h
    @LongJohnBijl Omdat de tijden veranderen! #echthoor Wat is er precies wat jou niet bevalt dan?

    En nu verder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe dan ook: ik denk dat er in de statuten en het huishoudelijk reglement van een baptisten gemeente geen leerregels staan. Zoals in een catechismus http://nl.wikipedia.org/wiki/Catechismus bijvoorbeeld. Sowieso kan het niet zo zijn dat er zaken in staan die bijbels gezien niet te onderbouwen zijn. Wat staat er in wat jou dan nu (en toen) zo onaangenaam hebben verrast?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ten eerste denk ik dat statuten iets is dat niet bijbels is statuten is iets wat verplicht is als je geregistreerd wil staan als vereniging en je dus betalingen en dergelijke kunt doen.

    Het gaat mij hier in deze blog niet om een enkele gemeente dus ga hier ook geen uitgebreid gesprek voeren over een enkele gemeente. We wil ik zeggen dat het vooral kleine dingen zijn zoals bij de doopvragen en het instemmen met statuten en huishoudelijk regelement beetje vreemd dat dit gekoppeld is aan dopen.

    Maar nogmaals voor de duidelijkheid het gaat in deze blog om het grote verhaal en niet om een enkele gemeente

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Krijg ik niet eens een mail bij een reactie? Kan dat anders?

    In ieder geval: ik probeer het een beetje helder te krijgen. Vandaar mijn eigen uitgangspunt: de baptisten gemeente 'Beth-El' te Hoogeveen. Ik was 13 toen ik mij liet dopen en dus blijkbaar ook ja gezegd heb tegen de statuten en huishoudelijk reglement. Feit is dat ik er geen idee van heb wat er zou gebeuren als ik dat niet zou hebben gewild.

    Ik wist mij direct, niet dóór de doop, maar door de toevoeging aan de gemeente in deze gemeente dus ook aan deze gemeente, onderdeel van de gemeente, in dit specifieke geval deze gemeente. Dat is niet erg. Ik had dat ook elders kunnen laten doen, dan had ik mij daar aangesloten.

    Ik zie dus geen nadelen aan het akkoord gaan met dergelijke statuten, dus afspraken waardoor iedereen weet hoe deze specifieke gemeente met de organisatie om wil gaan. Niet hoe je moet geloven of wat dan ook. Er wordt voor je gezorgd en jij zorgt voor je mede-gemeenteleden binnen deze gemeente. Zo is deze gemeente op zich ook een instrument waardoor God heen kan werken en krijgt iedereen daar zo zijn taak in.

    Je kunt bidders laten rondreizen tussen diverse groepen van gelovigen maar het meest praktische is toch wel dat een plaatselijke gemeente alle onderdelen van een gezond 'lichaam' in huis heeft. Zo heeft men dat willen regelen en ik zie daar weinig on-Bijbels in, als ik het zou moeten zeggen.

    Misschien moest ik er de statuten nog eens op naslaan, na zoveel jaar... ;) maar nee, ik denk dat het vooral van organisatorisch nut is dat er dergelijke documenten bestaan.

    Zoals het nu bij ons is wordt er zelfs meer in de gemeente zelf gelegd in plaats van vanuit de raad geregeld wat in mijn beleving nog meer aansluit op wat we terugvinden over de eerste gemeenten.

    Wat is nu precies jouw punt? Ik ben het met je eens dat bekering en doop los zouden moeten staan van een keuze voor een thuisgemeente. En dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Harold, blijkbaar ontgaat het bredere plaatje wat ik probeer te schetsen. Neem een kijkje in de christelijke wereld en zie de grote verdeeldheid, verdeeldheid die niet alleen te zien is in uitingsvormen maar, zeer zeker ook in leer.

    Wat betreft mijn punt, die wordt volgens mij wel duidelijk in de blog.

    Een beetje structuur kan geen kwaad maar we moeten oppassen dat gemeentes niet te veel meegaan met wereldse structuur en regelgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk. Misschien had je wat concreter zaken moeten noemen zodat er ook daadwerkelijk ergens op in gegaan zou kunnen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is ook maar net Harold wat je onder concreet verstaat? Volgens mij is hetgeen in de blog vrij concreet alleen is het niet gericht op een enkele gemeente maar, is het een blik op gemeentes in het algemeen.

    Ik ben van mening dat het best mogelijk is om ergens op in te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mwoah. Je houdt het in het midden. Waar stoor je je aan? Wat zijn de specifieke punten waar je bijvoorbeeld zelf nooit voor zou kunnen tekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wanneer je de blog leest wordt volgens mij heel duidelijk dat ik mij stoor aan de verscheidendheid binnen gemeentes en dat we dus niet meer 1 gemeente zijn. Wanneer iemand zich bekeert en laat dopen wordt hij/zij slechts lid van een specifieke gemeente. Er wordt wel gezegd dat die persoon lid geworden is van de gemeente maar in werkelijkheid is dat niet zo. Wanneer deze persoon naar een andere gemeente toe gaat om bijvoorbeeld avondmaal te vieren dan moet hij/zij zich vaak aanmerken als gast (uitzonderingen zijn er zeker)

    Dat is 1 voorbeeld, verder moet iemand die een bepaalde gemeente verlaat zijn lidmaatschap als dat van een sportvereniging opzeggen, heel vreemd toch? En ja ik heb het al gehad over de doop in sommige gemeentes waar je naast je belijdenis dat je kiest voor Jezus ook nog es moet instemmen met allerlei zaken uit die specifieke gemeente, das niet niet bijbels.

    In handelingen bekeerde men zich liet zich dopen en werd toegevoegd aan de gemeente, niet aan een kerkgemeenschap in het bijzonder, nee aan de gemeente en zo zou het nu nog moeten kunnen iemand bekeert en laat zich dopen en we voegen hem/haar toe aan de gemeente.

    (ik vond mezelf wel aardig duidelijk maar goed misschien is het nu wat duidelijker voor je ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo John, ik begrijp jou artikel heel goed. Het lid zijn van een gemeente, of lid van DE GEMEENTE waar Jezus het HOOFD van is, zit groot verschil in. Die muren die vele gemeentes/kerken zelf hebben opgetrokken, hebben niets met Jezus te maken, maar met de leerstellingen, dogma's, regelementen, van zo'n desbetreffende gemeente.
    Hoe vaak horen wij wél van mensen, 'ik ben hervormd, babtist, of gereformeerd, of luthers, of pinkster, of protestands, of of of en nog eens of.
    Gewone normale Bijbelse regelementen in een gemeente/kerk is nooit verkeerd, maar vooral die menselijke regels onder het plaatje "geloof", daar heb ik niets mee.
    Dat is en maakt die grote verdeeldheid, de normen en regelementen, het lid zijn van de één of andere gemeente/kerk, verschillen te veel.
    Als ik een bepaalde gemeente/kerk zou bezoeken en wil meedoen met het Avondmaal omdat Jezus ook voor mijn zonden stierf, en ik geloof dat in mijn hart, zou ik bij velen niet mee mogen doen, want...ik ben niet lid van die gemeente. AAAAARRRHH. Ik hoor toch ook bij Jezus, en bij Zijn Gemeente wereldwijd. (gelukkig niet overal).
    En daarom snap ik jou artikel heel goed. Jezus brengt geen verdeeldheid, MENSEN met hun zelfgemaakte regels, dogma's, en leringen, daar komt verdeeldheid van.
    Er staan geen namen van gemeentes/kerken in de Hemel, daar staan alleen namen van mensen, ieder die Jezus Christus heeft aangenomen.
    Er is maar één gemeente, het Lichaam van Jezus Christus.
    Ik ben ook niet lid, van een menselijke gemeente/kerk. Wat een vrijheid in Jezus Christus.

    John, Gods Zegen, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Esther,

    Met jou reactie verduidelijk je, je mijn blog dank je wel!

    Moet er wel aan toevoegen dat nu ik niet meer lid ben van een plaatselijke gemeente ik dat wel mis. Het is jammer dat door persoonlijke, laten we het afwijzing noemen, niet meer mogelijk lijkt te zijn lid te zijn van een plaatselijke gemeente.

    Natuurlijk ben ook ik nog steeds lid van de algemene gemeente van Christus en gelukkig merk ik dat ook nog wanneer ik een dienst bezoek in kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo John, ik kan mij best voorstellen dat je dat mist. Het vertrouwde, is weg. Ik zit zelf ook bij een plaatselijke gemeente, maar ben niet lid op papier. En toch zien ze mij als dat ik volledig bij hun hoor. En zo hoort het toch eigenlijk. Ons lidmaatschap zit in de Hemel, bij Jezus Christus, door Zijn kostbare bloed. En ik weet John, dat jij lid bent van de Gemeente van Jezus.
    Het zou toch geweldig zijn, dat wij gelovigen overal bij horen waar Jezus ook het middelpunt is. Dan verwijnen de verschillen. Alleen...niet overal is de Here Jezus het belangrijkste. En dan komt er verdeeldheid.
    Tja, het is niet gemakkelijk.
    In het mooie lied 'Samen in de naam van Jezus" staat een geweldige boodschap. In het tweede couplet, laatste regels "...en de Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt". Wat een waarheid.
    De Geest maakt één.
    Wij kunnen daar over bidden.

    John, Fijne dag, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. "...en de Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt"

    Amen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @John:"en dat we dus niet meer 1 gemeente zijn."
    Awel, dat vind ik nog wel meevallen. Als ik zie hoe we dat gerust zijn ten tijde van Opwekking, interkerkelijke activiteiten zoals SonRise en bij ons ´het meer van Galilea´ of de Pinkstermeeting bij Schoonhoven, dan stemt mij dat gelukkig. :)

    Misschien is het ook wel een manier van kijken: waarin kun je elkaar vinden? Als je dan vervolgens een inzicht hebt over doop of avondmaal waar een ander een andere opvatting over heeft, so be it. Dat doet niets af aan je verbondenheid door Jezus' bloed.

    Mooi lied inderdaad, waarin je je verlangen naar die eenheid kunt uitzingen. Ik vind dat vooral in het Bijbelse voorbeeld van de levende stenen en het lichaam met Christus als hoofd. Daar mogen we in onze huiskring in meedoen, in de plaatselijke gemeente, waarin men ieder een taak heeft, maar zeker niet in de laatste plaats in de wereldwijde gemeente.

    Paulus schrijft steeds aan plaatselijke gemeenten, die natuurlijk in de begintijd van het christelijk geloof, nog niet zo uitgebreid waren als nu, na zoveel eeuwen. De woorden 'onder u' (1 Korinthiers 11 bijvoorbeeld, meerdere malen) geven aan dat het niet zelden hele concrete aanwijzingen zijn voor plaatselijke gemeenschappen.

    Dus ja: ik zie beiden gebeuren en zie ook dat beiden zo bedoeld zijn. Verschil in opvatting is daarbij geen probleem, als je dat er zelf niet van maakt. Ik zit regelmatig in diensten van een pinkster- of evangelische gemeenschap. Laatst nog bi HillSong geweest in Amsterdam. Daarvoor weer in een jeugddienst in de Christelijk Gereformeerde kerk, en ga zo maar door. Toch kom ik altijd een beetje 'thuis' is mijn eigen gemeente, waar ik bij kan zijn omdat ik ook in die vastgestelde details mij het meest kan vinden. Afspraken ter verduidelijking van wat de Bijbel al zegt, in mijn beleving. Ook daar waar men van dat pad af lijkt te wijken is er ruimte om dat bespreekbaar te maken en wellicht bij te stellen.

    Dat vind ik dus het mooie: genieten van de vrijheid die je hebt, maar ook kunnen behoren bij die groep waar jij je het meest thuis voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Haroldswereld, heb jou reactie met plezier gelezen, dan mag je dankbaar zijn dat jij dat zo mee beleefd. En zo zou het eigenlijk overal zo moeten zijn.

    Alleen is dat overal niet zo, er zijn nog te veel gemeentes/kerken waar men te veel gericht is op HUN leer of HUN manier van geloven. En dan krijg je die verdeeldheid. Dan krijg je die onzichtbare grenzen, gemaakt door mensen.
    Ook ik zelf heb het meegemaakt, alweer jaren geleden, dat je aan banden zit, doordat je lid bent van een bvb. plaatselijke gemeente/kerk.
    En het is juist zo belangrijk dat die kloof verdwijnt. Alleen Jezus Christus en Zijn Heilige Geest kunnen die verdeeldheid genezen.
    Vele broeders en zusters zitten wel nog vast, in allerlei gemeentes/kerken, en daar kunnen we met elkaar voor bidden.

    Gods Zegen en hartelijke groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo John, en lezers. Hier het mooie lied, Samen in de naam van Jezus.
    http://www.youtube.com/watch?v=wRiIaphO4gs

    Gods Zegen, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Harold, je hebt gelijk de zaken die jij noemt zijn positief te noemen, zeer zeker en daar wil ik dan zeer zeker ook niet aankomen.

    Ik moet in dit soort gevallen wel denken aan de woorden 1 Heer 1 geloof 1 doop uit efeziers 4 vers 5, daar gaan wij met elkaar scheef en helaas loopt het daar heel vaak spaak en loopt de eenheid die er lijkt te zijn een deuk op.

    We kunnen natuurlijk hier overheen kijken en doen alsof het niet heel erg belangrijk is en natuurlijk Harold heb jij gelijk wanneer je zegt dat het om Jezus gaat. Wat ik in mij dan afvraag de zaken over de doop en alle leer eromheen moeten we daar maar overheen kijken of heeft die toch nog enig belang?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Klopt. Daar loop ik ook tegenaan. Zolang men de gedrevenheid kent Jezus' naam bekend te maken, ook over kerkmuren heen, is dat niet iets waar ik op focus. Het is niet anders. Vaak een manier van interpretatie, niet zelden een vasthouden aan overgeleverde tradities. De vraag is in hoeverre de ander daar echt zelf verantwoordelijk voor is. Gods zegen rust op veel christenen, zo is mijn indruk. Die indruk is alleen maar groter geworden naar mate ik de ontwikkelingen zie die interkerkelijk (bijv. in Hoogeveen Cross-Road) aan de gang zijn. Ik kan me daar niet aan onttrekken.

    Op het moment dat zaken als doop ter sprake komen houd ik graag vast aan de Bijbel en kan ik, omdat ik niet in een traditionele kerk ben grootgebracht, los van leerstellingen mijn insteek helder maken.

    Het Woord van God is leidend, al het andere is een afgeleide van dat Woord. Ook liedjes. Ook een catechismus. Laat ik het maar helemaal niet over de tijdgeest hebben. Uiteindelijk mag en kan ik niet bepalen hoe een andere christen moet denken. De bijzondere gesprekken die ik heb gehad met Katholieken en Gereformeerden staan mij nog helder voor de geest. Dat is wat ik zie. Hun passie voor Jezus komt niet uit traditie, dat is onmogelijk, dat zegt de Bijbel óók.

    Omdat dit dus blijkbaar niet zo eenduidig is als de tekst die jij aanhaalt doet geloven, moet ik die gedachte wel parkeren tot ik weer met mijn persoonlijke overtuiging bezig ben. Dat gebeurt vooral in mijn eigen thuisgemeente. Daarbuiten zoek ik de ander in ons gezamelijk verlangen: de Heer bekend te maken en groot te maken. Samen ons afhankelijk opstellen naar God de Vader, door zijn Zoon in de kracht en inspiratie van de Heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het is niet zo dat ik de zaken die jij noemt niet zie, ook ik zie dat er binnen andere gemeentes er passie voor Jezus is. Maar, daar tegenover zie ik ook veel vasthouden aan dogma's en menselijk ingestelde regels.

    Verder merk ik aan mijzelf dat ik nu meee rust heb nu ik niet meer tegen regels binnen een gemeente aanloop waarr ik niet geheel achter sta.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is niet zo dat ik de zaken die jij noemt niet zie, ook ik zie dat er binnen andere gemeentes er passie voor Jezus is. Maar, daar tegenover zie ik ook veel vasthouden aan dogma's en menselijk ingestelde regels.

    Verder merk ik aan mijzelf dat ik nu meee rust heb nu ik niet meer tegen regels binnen een gemeente aanloop waarr ik niet geheel achter sta.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik hoop dat je de juiste gemeente vind groeten Raoul

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt Raoul! Ik hoop het ook en ondertussen weet ik dat ik in en door Jezus Christus een kind van God ben en dus al lid ben van DE gemeente!

    BeantwoordenVerwijderen