donderdag 1 november 2012

Grote verdeeldheid binnen gemeente, allemaal hokjes en vakjes!


Wat hebben wij mensen toch gedaan met het geloof in God, met het geloof in de genade verkregen in en door Jezus Christus? Het christelijk geloof staat bekend om zijn verdeeldheid, vele groepen/vereniging die zeggen hetzelfde te geloven en in essentie is dat misschien ook wel zo alleen  zijn de verschillen in beleving en uitingen heel verschillend. Vele hokje en vakjes zijn er gecreëerd opdat iedereen een plekje kan zoeken waar hij/zij zich thuis voelt, niet langer meer 1 groot hok maar, allemaal kleine hokjes voor elk wat wils.

1 bijbel, 1 evangelie en zoveel “gemeentes” van hervormd tot evangelisch en niet alleen zoveel “gemeentes” in naam maar ook waar het gaat om de leer zijn er grote verschillen. Ik wil hier helemaal niet ingaan op de soms grote verschillen in leer en beleving van het geloof maar, wil alleen maar aangeven dat het heel raar is dat 1 bijbel, 1 evangelie zoveel verschil en verscheidenheid op kan leveren.


Laten we eerlijk zijn het is toch raar dat we allemaal geloven in dezelfde God, in dezelfde liefde en genade maar, toch zien we bepaalde aspecten anders en schijnt het niet mogelijk te zijn om eensgezind  allemaal op een lijn alles geheel hetzelfde te geloven. Het lijkt erop dat de enige manier om eensgezind te zijn  te vinden is in elkaars verschillen te accepteren en dan vooral niet elkaar te wijzen op de verschillen en op wat de bijbel zegt maar, gewoon elkaar met verschillen en al elkaar accepteren en respecteren. Ik persoonlijk vraag me af of dat wel mogelijk is en of het de oplossing is?

Begrijp me niet verkeerd ik ben er helemaal voor om al die “gemeentes”  bij elkaar te brengen en één te laten zijn maar dan denk ik wel dat we wat leer en geloof betreft op 1 lijn moeten zitten want wanneer je de verschillen in stand houdt zal het op den duur weer  leiden tot onenigheid op grote of kleine schaal.

Het mag duidelijk zijn dat ik hier geen pasklare antwoorden heb op al die verschillen en dat ik zo 1,2,3 ook geen oplossing weet, wel weet ik dat het niet hoort zoals we het nu met elkaar doen. Hoe je het ook wend of keert  we hebben te maken met een gebroken gemeente, een gemeente die verbrokkelt is in allemaal hokjes en vakjes die we met elkaar hebben gecreëerd. 

1 opmerking:

  1. Hallo John, jou rooster, met al die hokjes, is een duidelijke vergelijking. Inwendig doet het zeer, al die verdeeldheid. Zelf gecréeerde hoge onzichtbare muren, dat het moeilijk is om elkaar te zien. Mensen zouden elkaar in Jezus Christus moeten zien.
    Maar de 'leer' staat in de weg. Ik las eens, "er staan géén kerk/gemeente genootschappen in de hemel, daar zijn alleen namen van mensen genoteerd". Ieder die Jezus heeft aangenomen. Soms zou je wel willen roepen, 'schraap allemaal de leer van je af, en bekleed je dan met Christus. Dán pas zien we elkaar'.
    Tja, John, het is niet makkelijk.

    Gods Zegen toegewenst, en liefdevolle groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen