woensdag 24 oktober 2012

De dwaze boodschap

Het heeft even geduurd maar, mijn honger naar het het lezen van de bijbel lijkt weer terug te zijn. Een tijdje heb ik niet zo heel veel gelezen en eerlijk gezegd had ik er op de een of andere manier ook geen behoefte aan. Nu echter is de honger om te lezen weer duidelijk teruggekeerd, voor hoe lang het zal zijn weet ik niet maar, dat zal ik wel wel vernemen.

Nu de honger teruggekeerd is om te lezen in de bijbel ben ik begonnen met het lezen van de brief van Paulus aan de Korintiers en dan natuurlijk met 1 korintiers begonnen. Voordat ik een begin heb gemaakt met het lezen van deze brief van Paulus heb ik mij eerst afgevraagd of ik deze brief zou kunnen lezen alsof hij ook geschreven is aan de gemeente van deze tijd. Is deze brief  goed te vertalen naar anno nu? Volgens mij is het zeer goed mogelijk om deze brief als gemeente van deze tijd zeer persoonlijk tot ons te nemen, de brief is dan wel geschreven aan een gemeente van ver voor onze tijd maar de vragen die deze gemeente had, zouden heel goed onze vragen kunnen zijn en de antwoorden die Paulus gaf compleet met de uitleg, zijn antwoorden waar wij als gemeente van nu ook wel mee uit de voeten kunnen.

1Korintiers 1

In deze eerste blog over de brief van Paulus aan de Korintiers  wil ik vers 21 er even uitlichten : 21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven.




Er is veel meer waar je het over kunt hebben maar, het was dit vers wat er voor mij erg uitsprong. Natuurlijk had ik in het verleden deze brief wel vaker gelezen maar, dit vers was mij eigenlijk nooit speciaal opgevallen. Nu las ik het en de woorden "Dwaasheid der prediking" vielen mij gelijk op, Paulus heeft het hier over een dwaze prediking die hen redden die geloven. Wanneer je vanaf vers 18 gaat lezen zul je zien dat die zogenaamde dwaze prediking, het evangelie is. De dwaze prediking gaat over wat Christus voor ons aan het kruis heeft volbracht.

Wat Christus heeft gedaan aan het kruis is in de ogen van de wereld een dwaze boodschap, we zouden tegenwoordig zeggen dat het totaal nergens over gaat. De wereld mag dan vinden dat het sterven van Christus totaal nergens over gaat of dwaas is, het is wel zo dat het juist die boodschap waar de redding in ligt voor hen die geloven. Je kunt nog zo wijs of slim zijn en veel van Gods woord weten, geloof je niet in de dood en opstanding van Christus is er geen redding voor jou. Paulus maakt hier duidelijk dat het voor de wereld dan heel dwaas er uit mag zien, dat het volgens de wereld nergens over gaat, maar de redding ligt wel degelijk in die dwaze prediking en zij die wel geloven zijn dan ook gered.

Volgens mij valt er nog genoeg te zeggen en er zullen denk ik dan ook nog wel meer blogs volgen hier op christelijkeblog over de brief van Paulus aan de korintiers. Ik wil mij laten leiden door wat de Geest ingeeft en niet zomaar wat typen dus we zullen zien wanneer de volgende blog verschijnt, vandaag, morgen,...... we zullen zien, eerst maar eens lekker lezen in de brief van Paulus die veel te vertellen heeft.

Oja heb je aanvullingen of iets dergelijks toon ze hieronder in een reactie.

Groet en Gods zegen,

2 opmerkingen:

  1. Hallo John, eigenlijk is het bijzonder dat er steeds weer teksten uit de Bijbel, die we vaak genoeg gelezen hebben, en dan ineens, valt dat woord of die zin ons volledig op. Jou honger, was vast om jou bewust deze tekst onder de aandacht te brengen.
    De dwaasheid van God, in de ogen van velen, en die dwaasheid, daar zit het echte, eeuwig leven in. Jezus sterven en Zijn opstanding, om dat te geloven, in HEM te geloven, en vooral, waarom het gebeurde. Jezus is de enigste die het grootste redmiddel is voor de gehele mensheid, voor jou en voor mij.
    Maar...zelfs onder veel gelovigen, is het bij velen een dwaasheid, omdat men er nog graag van alles bij wil doen, men wil het aanvullen met allerlei eigen werken, net of het offer niet genoeg is.
    Maar, Jezus offer is het ultieme, en enigste redmiddel.
    Tja, wij zijn dwaas voor veel mensen in de wereld, omdat wij in een dwaze God geloven.
    Gods dwaasheid gaat de grootste wijsheid van de mens te boven.
    Jezus is de WEG de WAARHEID en het LEVEN, Jezus alleen.

    John, Gods rijke Zegen toegewenst, en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen