donderdag 13 september 2012

Gemeente wees gericht op Christus!

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een blog geschreven over: "Blijf gefocust op Christus" Deze blog was vooral gericht op ons persoonlijke leven als christen, als kind van God in en door Christus Jezus.

Gericht blijven op Christus en de focus leggen op hem in alles wat wij doen is echter niet alleen van belang in ons persoonlijke leven maar, het is ook van groot belang dat wij als gemeente die focus op Christus hebben!

De laatste tijd word ik nogal eens geconfronteerd met 'gedoe' in gemeentes, het gaat hier dan vaak om 'gedoe' naar aanleiding van visie en beleid van de bepaalde gemeente. Visie en beleid zijn erg belangrijk geworden in gemeentes en hebben dan ook een erg belangrijke plek ingenomen, echter zie je ook heel vaak dat het juist de visie en het beleid is wat voor verdeeldheid zorgt.

Ik vraag mij af of het wel zo belangrijk is om visie en beleid te ontwikkelen binnen een gemeente, is het niet zo dat we al visie en beleid ontvangen hebben in de vorm van Gods Woord? Waarom dan toch aan die visie en dat beleid menselijke aspecten toevoegen?



We lezen onder andere in Gods Woord dat liefde van ontzettend groot belang is, zo staat er dat het de liefde is waarin alle geboden vervult zijn en lezen we dat we God lief moeten hebben boven alles en onze naaste als ons zelf. Ik zie dat die laatste soms wel eens aan de kant gezet wordt omdat men op een of andere manier visie en beleid wat ingezet is niet los kan laten en belangrijker acht dan het gebod om lief te hebben. Tenminste daar lijkt het heel erg sterk op wanneer je kijkt naar het handelen.

Christus is de weg, de waarheid en het leven en niemand komt tot de Vader dan door Hem!

We kunnen als gemeente nog zo bezighouden met het maken van beleid en het vormen van visies, het blijft van het grootste belang dat we Christus niet uit het oog verliezen, en dat we ons er bewust van zijn als kinderen van God dat onze redding ligt in de genade van God, geopenbaard in en door Jezus Christus die voor onze zonden gestorven is aan het kruis!

Is het voor de gemeente van God niet voldoende om als visie te hebben dat we Christus willen volgen? Dat we Hem achterna gaan zoals ook de discipelen deden? En ja daar zitten dan struikel momenten in vast en zeker maar, volgens mij is het dan niet nodig om voor die struikel momenten vanuit menselijk oogpunt beleid te maken integendeel juist. Het is dan van belang je ogen op te richten naar Christus en je handen uit te strekken naar Hem. Hij zal ons/jou weer omhoog trekken zodat we hem weer alle eer en aanbidding kunnen en mogen geven, Hij zal ons vervolgens weer vooruit laten kijken hoe we kunnen voorkomen dat we struikelen als mens en gemeente.

Houd je ogen als gemeente gericht op Hem en bewandel Zijn weg!

Groet en Gods, zegen, John

Noot: Ik praat hier niet over een specifieke gemeente (kerk) ik heb afgelopen tijd voorbeelden gezien in verschillende gemeentes (kerken) en aan de hand daarvan kreeg ik op mijn hart dit te schrijven. 

2 opmerkingen:

  1. Hallo John, fijn weer iets van je te lezen. Ben je weer thuis, terug van Roemeniƫ?
    Mooi en fijn artikel, de Here Jezus moet het allerbelangrijkste zijn, in ons persoonlijke leven maar ook in de gemeente, waar je bij elkaar komt.
    Het is waar, veel regels, visie's, denkbeelden, verdrijven onze Heer van Zijn plaats.

    Hier nog een mooi lied, vond het wel toepasselijk op het artikel. Nou ja, vond ik hoor.
    John, Gods Rijke Zegen toegewenst, en liefdevolle groet van mij, Esther.

    http://www.youtube.com/watch?v=sBFsdLe7yh0

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Esther bedankt voor je reactie!! Ik ben trouwens idd terug uit roemenie!

    Mooi nummer!!!

    BeantwoordenVerwijderen