woensdag 3 juli 2013

Egyptische christenen vrezen chaos

EGYPTE - Miljoenen Egyptenaren protesteren al dagenlang tegen het beleid van president Morsi, die nu een jaar aan de macht is. Veel Egyptische christenen hopen dat het leger de macht van de regerende Moslimbroederschap inperkt, zo blijkt uit gesprekken die medewerkers van Open Doors voerden in Caïro. Tegelijkertijd groeit de vrees voor toenemend geweld.

Egyptische christenen kijken gespannen uit naar de reactie van het Egyptische leger, nu president Morsi weigert toe te geven aan de eisen van de oppositie. Kort voor het verstrijken van het ultimatum van de legerleiding aan president Morsi peilden medewerkers van Open Doors de stemming onder protesterende christenen. “Ik ben teleurgesteld in het optreden van president Morsi en zijn partij, de Moslimbroederschap”, zegt Amgaed Fahmi, een jonge ondernemer uit Caïro. “Ik heb me maandenlang ingezet voor de revolutie van 2011, waarin Mubarak ten val werd gebracht. Ik droomde van verandering, totdat de Moslimbroederschap opstond om de revolutie te kapen.” Veel christenen verwijten Morsi en zijn regerende partij, de moslimbroederschap, dat ze te weinig doen tegen de economische neergang van het land. Velen Ze zien het vertrek van de door orthodoxe moslims gedomineerde regering nu als belangrijker dan het verzet tegen Mubarak, twee jaar geleden.



“Sinds de verkiezingen gaat het bergafwaarts met Egypte”, zegt Shenoda Danil. “Leden van de Moslimbroederschap denken alleen een hun eigen belangen. Ze doen niets voor de gewone Egyptenaren en hebben ons alleen maar verdeeldheid gebracht. De samenleving is dankzij hen verdeeld tussen moslims en christenen.”

De universiteitshoogleraar Safwat Ghali bracht in 2011 vele dagen door op het Tahrirplein. Nu is hij terug op het plein om zijn steun te betuigen aan de nieuwe revolutie. “Ik ben hier allereerst omdat ik Egyptenaar ben. Maar ik ben hier ook als Koptisch christen, om mijn liefde te betonen aan mijn landgenoten.

Ik voel mee met alle Egyptenaren. Het is tijd dat er een eind komt aan al het onrecht, niet alleen het onrecht tegen de christenen. We zullen vasthouden aan de revolutie tot we bereikt hebben wat nodig is: gerechtigheid, vrijheid en menselijke waardigheid. De situatie is de laatste dagen verslechterd, maar we moeten volhouden tot het eind. We mogen niet toestaan dat de Moslimbroederschap ons land gijzelt.”
Ook Mekheel Aziz Karyakos, een Koptische priester in Cairo, voelt het als een plicht om op het Tahrirplein aanwezig te zijn. “Ik ben Egyptenaar en ik ben christen. Daarnaast heb ik als leider van mijn kerk ook een verantwoordelijkheid voor dit land.”

Niet voor alle christelijke betogers op Tahrir is de islamitische agenda van Morsi de belangrijkste reden tot protest. “Morsi doet niets voor Egypte”, zegt bouwopzichter Shady Abdel Massieh. “Er is geen water, geen elekticiteit, geen veiligheid, geen werk. Dit kan zo niet doorgaan.”

Elders in Caïro trekken moslims en christenen samen op in hun protesten tegen Morsi. “Als christen voel ik me gemarginaliseerd sinds het aantreden van de president”, zegt Manal Selim, terwijl hij samen met zijn christelijke en islamitische vrienden protesteert in de wijk Heliopolis. “Morsi heeft enkele cruciale vergissingen begaan, die onze samenleving aan het wankelen brengt.”

 Vooral de opstelling van de nieuwe grondwet is hem een doorn in het oog. “Ons is niets gevraagd. Het is tijd voor hem om te vertrekken.” Zijn islamitische vriend vult hem aan: “Al een jaar lang probeert de Moslimbroederschap ons een burgeroorlog in te trekken, maar vandaag hebben we bewezen dat Egypte dat niet toestaat. We willen een normaal bestuur, met een burgerpresident die echt geeft om zijn volk.”

Medewerkers van Open Doors in Egypte vragen christenen in Nederland te bidden voor de situatie in Egypte. “De situatie is erg onzeker. Nog steeds is onduidelijk welke tactiek het leger volgt en welke gevolgen een eventuele afzetting zal hebben voor christenen in het land”, zegt een medewerker. Het risico bestaat dat leden van de Moslimbroederschap zich bewapenen en het geweld verder zal toenemen en de kans op een burgeroorlog groeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten