woensdag 22 mei 2013

Vrij zijn vs. Regeltjes/geboden


Moet ik leven aan de hand van allerlei regeltjes en geboden? Of mag ik leven in vrijheid, omdat ik in Christus Jezus vrij gemaakt ben?

Interessant om daar over na te denken, ik persoonlijk ben de laatste tijd veel meer naar die laatste toegegaan en dan vooral het besef dat je vrij bent in Christus alleen. Alle eer voor Hem!

Natuurlijk weet ik dat je maar zo niet alle regeltjes aan je laars kunt lappen en dat je dus niet er maar zo op los kunt leven, nee zo werkt het niet en dat besef ik mij ook heel goed. Maar het kan volgens mij ook niet zo zijn dat regeltjes/geboden ervoor zorgen dat je verkrampt gaat leven en helemaal gefocust bent op de regeltjes/ geboden.


Regels/geboden zijn er toch voor een stukje regelmaat en orde? Regels zijn er toch niet om ons te “leven”?  Toch zie ik om mij heen dat sommigen toch “geleefd” worden door de regeltjes, regeltjes die soms rechtstreeks uit de bijbel komen en regeltjes die afgeleid zijn van de regeltjes in de bijbel, die laatste zijn enigszins wat aangepast of aangescherpt door mensen, waardoor het alleen nog maar lastiger is om zo een regel te handhaven in je leven.

We zijn geroepen om vrij te zijn, vrij in Christus en toch zie ik in de christelijke wereld nog genoeg mensen die wel zeggen vrij te zijn, maar diep van binnen toch nog wel heel erg gebonden zijn aan regeltjes wel of niet uit de bijbel.

We hebben vrijheid ontvangen en die vrijheid die we ontvangen hebben van God de Vader in en door Jezus Christus mogen we niet te grabbel gooien, nee we moeten denk ik proberen op de juiste manier om te gaan met die vrijheid en samen met onze Heer en Heiland de juiste weg te vinden binnen die vrijheid.

Misschien zit ik er helemaal naast en ben ik persoonlijk wel te vrij gaan denken wie zal het zeggen, maar om mij heen kijkend zie ik  christenen die gebukt gaan onder een juk van regels/geboden en volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn geweest….. of denk jij van wel????

1 opmerking:

  1. Hallo John, mooi diepgaand stukje heb je geschreven. En het is gewoon waar, vele mensen zitten inderdaad onder een zwaar juk, terwijl Jezus zelf zegt', Mijn juk is zacht'.
    Wij zijn vrij in Jezus. Niet om allerlei verkeerde dingen te doen, maar om echt te leven, zoals Hij dat ons wil leren.
    Erg mooie zin die je schreef, "...samen met onze Heer en Heiland, de juiste weg te vinden binnen die vrijheid'.

    Gods Zegen, en lieve groet, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen