dinsdag 19 maart 2013

Dood geloof


Zijn er wel werken waarmee ik mijn geloof kan bewijzen?

De vraag hierboven staat centraal in deze blog, de vraag is bij mij naar boven gekomen na het lezen van Jakobus 2: 14- 26.

Ik heb geen idee of deze vraag jullie ook bezighoudt maar, zelf vind ik het een interessante en noodzakelijke vraag om me bezig te houden. Het is niet zo dat ik het stuk over dood geloof nu pas tegenkom in de bijbel, het is echter zo dat ik op het moment weinig werken  heb waar ik mijn geloof mee zou kunnen aantonen. Een aantal maanden terug  was ik nog met van alles druk bezig zoals bijvoorbeeld het vrijwilligers werk in Roemenie, werk dat ik deed vanuit mijn geloof. Nu echter is er weinig tot niets waar ik mee bezig ben en ik merk de laatste weken dat, dat aan mij begint te knagen en dat werd versterkt door het lezen van het genoemde stuk in Jakobus.


Het is goed dat sommige teksten op bepaalde momenten aan je gaan knagen, het houdt je scherp en kan er voor zorgen dat je daar waar nodig actie gaat ondernemen.

Het is niet aan mij om te oordelen over anderen, het is daarom ook niet aan mij om te zeggen dat iemands geloof dood is omdat er geen werken zijn, via deze weg kan ik alleen maar aan stippen dat er wel degelijk zoiets bestaat als dood geloof. Niet voor niets schrijft ook Jakobus erover en het is volgens mij goed om als kinderen van God elkaar scherp te houden, verslapping ligt op de loer en voor dat je het weet is er nog wel het geloof maar kom je erachter dat er geen acties, geen werken meer vanuit het geloof zijn.

Misschien herken je wel iets van het bovenstaande dan hoop ik dat de woorden uit Jakobus je weer aan het denken zetten en dat er dan op den duur weer acties/werken uit geloof zichtbaar zullen worden in je leven. Mij heeft het lezen van de woorden uit de Jakobus brief wel aan het denken gezet, heel eerlijk actie/werken zijn er voor mijn gevoel nog niet echt maar, het doet mij wel weer beseffen dat er wel iets van mij als gelovige, als kind van God gevraagd word en dat het ook zichtbaar wordt dat ik een kind van God ben.

2 opmerkingen:

  1. Hallo John, dit artikeltje is een echt denkertje. Ik bedoel, we begrijpen wel wat er staat, maar dan moeten we soms er over waken dat we geen werken in eigen kracht doen. We hebben met alles de kracht van Jezus nodig.
    Maar het is ook dat het wel eens goed is, om zulke teksten te lezen, en dan bij ons naar binnen kijken.
    Als we soms het gevoel hebben dat we niets of weinig doen, kunnen we dat altijd bij Jezus brengen. Hij weet als beste waar Hij ons hebben wil. Dat kan soms verweg, soms dichtbij huis.
    En weet je John, over werken, daar hoort ook onze verandering in denken zijn, of verandering in ons gedrag. Als we lezen dat Jezus zegt, je naaste liefhebben, kan ook een boodschap doen zijn voor een ouder persoon, of aandacht aan mensen die werkelijk eenzaam zijn.
    Mensen moeten aan ons gedrag als eerste zien, dat wij bij Hem horen, en dat kan ook in hele kleine dingen. Onze Vader ziet het, en er is vreugde in de hemel.
    Er staat een geweldige mooie tekst in Hebreeën 13: 15-16. Daar lezen we over een lofoffer voor God. En het weldoen en hulpbetoon, daar heeft God een welgevallen in. Lees maar eens.
    En over werken, dat kunnen we altijd aan Hem vragen.
    Zulke stukjes zijn goed, voor jezelf en delen met elkaar.

    John, heel veel Gods zegen en liefde in Jezus onze Heer, en van mij, liefdevolle groet.
    PS. Ik stuur je via de mail snel nog een geweldig mooi stukje. groet, Es.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eeh, ik vergeet mijn naam, groet, mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen